Czy jednostka budżetowa musi mieć zabezpieczone środki na waloryzację zamówienia publicznego
PYTANIE
Jednostka samorządu terytorialnego jest zamawiającym w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane. Długość umowy przekracza 12 miesięcy, w związku z tym w umowie znajdują się zapisy dotyczące waloryzacji umowy, zgodnie z art. 439 ustawy Prawo zamówień publicznych. Określono też maksymalną wartość zmiany wynagrodzenia, jaką dopuszcza zamawiający w efekcie zastosowania postanowień o zasadach wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia. Zmiana wysokości wynagrodzenia wykonawcy w myśl zapisów umowy może nastąpić po spełnieniu określonych warunków, tj. na wniosek wykonawcy, jeśli zmiana cen materiałów lub kosztów przekroczy określony w umowie wskaźnik procentowy (np. 5%) w stosunku do cen cen wskazanych w kosztorysie wykonawcy sporządzonym na etapie prac projektowych (zamówienie będzie realizowane w formule zaprojektuj i buduj), wymaga akceptacji przez zamawiającego oraz zawarcia aneksu do umowy. Czy w opisanej wyżej sytuacji zamawiający zawierając umowę o udzielenie zamówienia publicznego powinien posiadać zabezpieczone w budżecie środki obejmujące zarówno wartość podstawową robót wynikającą z umowy (z oferty wykonawcy wybranego w postępowaniu o udzielenie zamówienia), jak i maksymalną dopuszczalną wartość waloryzacji? Czy w przypadku gdy zamawiający nie posiada w budżecie środków przewidzianych na waloryzację a jedynie środki w wysokości odpowiadającej wartości podstawowej zamówienia, wynikające z wybranej oferty, zawarcie umowy może stanowić naruszenie dyscypliny finansów publicznych - jako zaciągnięcie lub zmiana zobowiązania bez upoważnienia określonego ustawą budżetową, uchwałą budżetową lub planem finansowym albo z przekroczeniem zakresu tego upoważnienia?
