10 najczęściej występujących pytań o klasyfikację budżetową
Zastosowanie odpowiedniej podziałki klasyfikacji budżetowej - zarówno paragrafów dochodów, jak i wydatków - jest codziennym problemem wszystkich służb księgowo-finansowych jednostek sektora finansów publicznych. Do redakcji „Rachunkowości Budżetowej” wpływa bardzo dużo pytań związanych z prawidłową klasyfikacją dochodów i wydatków. Wybraliśmy dla Państwa 10 najczęściej pojawiających się problemów i wątpliwości.
W jakim paragrafie ująć zakup znaczków pocztowych
Zakup znaczków pocztowych to nic innego jak zakup usługi polegającej na wysłaniu listów, w związku z tym właściwy będzie tutaj § 430 „Zakup usług pozostałych”, zgodnie z załącznikiem nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (dalej: rozporządzenie o klasyfikacji budżetowej).
Czasami można spotkać się z opinią, że zakupu znaczków należy dokonywać z § 421 „Zakup materiałów i wyposażenia”, jednakże - w mojej ocenie - nie jest to prawidłowa klasyfikacja. Paragraf 421 służy do ewidencjonowania materiałów i towarów, a więc rzeczy materialnych. W celu dokonania prawidłowej klasyfikacji wydatku należy patrzeć na cel dokonywania tego wydatku. Celem zakupu znaczków pocztowych jest skorzystanie z usług świadczonych przez Pocztę Polską (wysłanie listu), a nie kolekcjonowanie znaczków pocztowych i traktowanie ich jako rzeczy.
Inaczej będzie w przypadku zakupu tzw. pocztowej książki nadawczej. Książka ta służy do dokumentowania liczby oraz rodzaju nadanych w danym dniu listów czy przesyłek. W związku z tym pocztową książkę nadawczą traktujemy jako rzecz i jej zakup należy zaklasyfikować do § 421 „Zakup materiałów i wyposażenia”.
