Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.748.2021.2.RMA

Rozliczenie zamiany działek pomiędzy gminą a osobą fizyczną - brak zwolnienia, podstawa opodatkowania, prawo do odliczenia.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:

nieprawidłowe w części dotyczącej podstawy opodatkowania w przypadku zamiany działki między Gminą a osobą fizyczną, oraz

prawidłowe w części dotyczącej braku możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 listopada 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy rozliczenia podatku z tytułu zamiany działek gruntu. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 lutego 2022 r. (wpływ 7 lutego 2022 r.) oraz z 11 lutego 2022 r. (wpływ 15 lutego 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego w Polsce. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji podatku VAT, w związku z czym wstąpiła w prawa i obowiązki swoich jednostek organizacyjnych, które dotychczas były samodzielnymi podatnikami podatku VAT.

Gmina wypełnia zawarte w ustawie zadania publiczne, jako podstawowa jednostka samorządu terytorialnego otrzymując do realizacji konkretne zadania publiczne, została również wyposażona w odpowiednie mienie. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 (Dz. U. 2021.1372 t.j. - ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym), zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej. Gospodarka gminnym zasobem nieruchomości polega na wykonywaniu różnorodnych czynności o charakterze faktycznym i prawnym względem nieruchomości, prowadzących do optymalnego ich wykorzystania, w pierwszej kolejności - dla realizacji celów publicznych. Wybór właściwej formy gospodarowania nieruchomościami gminnymi uzależniony jest od wielu kryteriów, w tym m.in.: rodzaju nieruchomości, której decyzja dotyczy, potrzeb i celów, którymi kieruje się organ decyzyjny, kosztów utrzymania nieruchomości, możliwych do osiągnięcia dochodów w związku z określonym sposobem rozdysponowania mienia, zasadności zachowania wskazanej nieruchomości w zasobie z perspektywy przyszłych potrzeb, itp.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00