Zmiany w Prawie wodnym – wdrożenie dyrektywy ściekowej i nowe kary administracyjne dla gmin
Sejm zmienił Prawo wodne, wdrażając dyrektywę Rady 91/271/EWG o oczyszczaniu ścieków komunalnych. W nowych przepisach kontrowersje budzą przepisy o karaniu samorządów za niewdrożenie tej dyrektywy.
Według autorów nowelizacji jej skutkiem będzie zamknięcie postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego oraz uniknięcie ewentualnych kar w przypadku skierowania przez Komisję Europejską sprawy do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Jakie warunki musi spełniać aglomeracja, aby była zgodna z wymaganiami dyrektywy 91/271/EWG? Warunki te określa nowy art. 87a Prawa wodnego. W uzasadnieniu projektu nowelizacji wskazano, że przepis ten reguluje:
- wyposażenie aglomeracji w systemy zbierania ścieków komunalnych (co odpowiada art. 3 dyrektywy 91/271/EWG),
- odpowiednią wydajność oczyszczalni (art. 10 dyrektywy 91/271/EWG),
- odpowiednie standardy oczyszczania ścieków przez oczyszczalnie (art. 4 oraz art. 5 ust. 2 dyrektywy 91/271/EWG).
Aglomeracja wyznaczona na podstawie art. 87 ust. 1 Prawa wodnego powinna spełniać następujące warunki:
1) być wyposażona w sieć kanalizacyjną gwarantującą zbieranie co najmniej 98% ładunku zanieczyszczeń z obszaru aglomeracji wyrażonego w równoważnej liczbie mieszkańców;
2) ładunek zanieczyszczeń niezebrany siecią kanalizacyjną, o której mowa w pkt 1:
a) w przypadku gdy stanowi nie więcej niż 2% ładunku zanieczyszczeń z obszaru aglomeracji - jest mniejszy niż 2000 równoważnej liczby mieszkańców oraz
