Nielegalne wydatki budżetowe na funkcjonowanie jednostki OPS
OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI: Gmina (rada gminy) ma zamiar przyjąć uchwałę w sprawie zmiany uchwały budżetowej, w której zostaną przeznaczone wydatki na potrzeby lokalnej jednostki ochotniczej straży pożarnej (OSP). Chodzi o pokrycie wydatków związanych ogólnie z funkcjonowaniem OSP w zakresie:
- obsługi księgowej,
- obsługi prawnej,
- usług informatycznych.
Zmiany te mają nastąpić w podziałce klasyfikacji budżetowej dział 754 „Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa”, rozdział 75412 „Ochotnicze straże pożarne” i odpowiednie paragrafy wydatkowe.
Wniosek w tej sprawie złożyło do gminy OSP. W założeniu radnych gminy poniesienie wydatków na wskazane cele ma usprawnić funkcjonowanie OSP i spełnia kryteria ustawowe.
Wydaje się jednak, że przyjęcie przez organ stanowiący gminy takiej uchwały, być może słusznej z punktu widzenia OSP i słusznej ze względu na aspekty społeczne, nie będzie miało umocowania prawnego w obowiązujących regulacjach prawnych. Wynika to z faktu, że mogą to być wydatki o cechach nielegalnego finansowania - w kontekście stosownych regulacji prawnych nowej ustawy z 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych (dalej: ustawa o ochotniczych strażach pożarnych).
W założeniu radnych, jest to jednak zadanie gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym), a dodatkowo - ich zdaniem - legalność wydatków potwierdzają przepisy ustawy o ochotniczych strażach pożarnych, w tym jej art. 10 oraz art. 32.
