Zmiany umowy z powodu inflacji a przekroczenie limitu 50% pierwotnej wartości umowy
W gminie wystąpił problem praktyczny związany z inwestycją - budową hali sportowej. W styczniu br. podpisana została umowa z wykonawcą na 1 mln zł. W marcu na podstawie art. 455 ust. 1 pkt 4 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych zmieniono umowę z powodu nieprzewidzianych okoliczności (wzrost wynagrodzenia o 30%). To wynik wojny na Ukrainie, inflacji oraz wzrostu cen budowlanych. Wykonawca skierował pismo do gminy o kolejną zmianę o 30% z wiarygodnym zestawieniem wzrostu cen materiałów i robocizny. Czy gmina może się zgodzić, jeżeli w umowie nie przewidziano takiej sytuacji, a limit 50% z Prawa zamówień publicznych zostanie przekroczony? Czy w związku z tym istnieje ryzyko odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych?
Analizując podane zapytanie, warto wstępnie przypomnieć, że niewątpliwie jednostki sektora finansów publicznych, a do takich należy zaliczyć m.in. gminę, zobowiązane są do stosowania określonych zasad wydatkowania środków budżetowych. Ogólne podstawy w tym zakresie znajdują się w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp), gdzie na uwagę zasługuje m.in. art. 44 ust. 3, z którego wynika, że
