Dostęp do akt w postępowaniu administracyjnym
Prawo dostępu do akt sprawy jest ściśle związane z jawnością postępowania administracyjnego. Jest to zagadnienie bardzo istotne również z praktycznego punktu widzenia, ponieważ wiąże się z wieloma obowiązkami ciążącymi na organach administracji publicznej. W niniejszym artykule zwrócimy uwagę na zakres podmiotowy i przedmiotowy dostępu do akt postępowania, tryb udostępniania danych, jak i ograniczenia w dostępie czy też kwestie obowiązków i uprawnień.
Problematyka dotycząca dostępu do akt postępowania administracyjnego jest ściśle powiązana z prawem do informacji. Prawo do informacji jest jednym z podstawowych i nieodzownych elementów współczesnej demokracji i społeczeństwa obywatelskiego. Przepis art. 51 ust. 3 Konstytucji RP stanowi, że każdy ma prawo dostępu do dotyczących go urzędowych dokumentów i zbiorów danych. Ograniczenie tego prawa może określić ustawa. Konstrukcja tego przepisu odpowiada założeniu jawności wewnętrznej. To oznacza jawność jedynie wobec stron, ewentualnie innych wezwanych do udziału w postępowaniu.
Wewnętrzna a zewnętrzna jawność postępowania
Prawo dostępu do akt sprawy należy rozstrzygać w kontekście jawności postępowania administracyjnego. Jawność tę można rozpatrywać w dwóch aspektach: jawności wewnętrznej (względnej) odnoszącej się do stron i uczestników postępowania oraz jawności zewnętrznej odnoszącej się do podmiotów niebędących stroną takiego postępowania.
Z ORZECZNICTWA (...) poza zakresem regulacji przyjętej m.in. w art. 73 k.p.a. pozostaje tzw. jawność zewnętrzna, czyli jawność wobec podmiotów niebędących uczestnikami postępowania. Natomiast podmiot niebędący stroną postępowania administracyjnego nie ma prawa żądania udostępnienia mu akt (dokumentów) posiadanych przez organ administracji. Wszelkie osoby niebędące uczestnikami postępowania administracyjnego w indywidualnej sprawie, mogą mieć dostęp do akt na podstawie odrębnych przepisów i z zachowaniem wymagań w nich przewidzianych. |
