Jak zamówić posiłki do szkoły od firmy cateringowej
Od 1 września 2022 r. obowiązują nowe przepisy Prawa oświatowego, nakładające na dyrektorów szkół obowiązek zapewnienia ciepłego posiłku w ciągu dnia. W związku z tym wiele jednostek budżetowych stanęło przed koniecznością dokonania zamówienia dostawy posiłku od firm cateringowych. W artykule przedstawiamy specyfikę zorganizowania przetargu na zakup posiłków w formie cateringu. Autor omawia m.in. status zamawiającego w kontekście ogłoszenia przetargu (szkoła czy organ), a także specyfikację zamówienia z podziałem na „wsad do kotła” oraz koszty przygotowania posiłku.
Postępowania zamówieniowe na zakup posiłków na potrzeby zapewnienia wyżywienia dzieciom uczęszczającym do placówek oświatowych, w tym szkół czy przedszkoli, mogą występować w różnych wariantach, co zasadniczo determinowane jest wartością zamówienia. Podstawowa zasada, jaka obowiązuje wszystkie jednostki sektora finansów, zawarta jest w art. 44 ust. 4 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp), z której wynika, że jednostki sektora finansów publicznych zawierają umowy, których przedmiotem są:
usługi,
dostawy,
roboty budowlane
- na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
Zatem, co do zasady, wspomniane jednostki prawnie zobligowane są do stosowania przepisów o zamówieniach publicznych, czy to przepisów przyjmowanych w ramach wewnętrznych aktów normatywnych (czyli regulaminów zamówień publicznych w przypadku zamówień klasycznych oraz organizowania konkursów przez zamawiających publicznych, których wartość jest równa lub przekracza kwotę 130 000 zł), czy przepisów o powszechnie obowiązującym charakterze, więc regulacji prawnych ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp).
Z punktu widzenia wartości zamówień na usługi w zakresie dostarczania posiłków (catering) warto rozważyć problematykę udzielania zamówień, w kontekście tzw. zamówień klasycznych o wartości mniejszej niż progi unijne, czyli wszystkich tych, które przekraczają limit 130 000 zł. Z praktyki samorządowej wynika zaś, że chodzi w tym względzie zasadniczo o stosowanie tzw który ma normatywne podstawy w przepisach zgrupowanych od art. 275 do art. 296 upzp. Definicja tego trybu zawarta jest w art. 275 upzp, z którego wynika, że , a następnie zamawiający:
