Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 31 sierpnia 2022 r., sygn. III SA/Po 181/22

Możliwość wprowadzenia w błąd konsumenta należy oceniać z perspektywy klienta, a nie wytwórcy.

Gazeta Prawna nr 235/2022

Dnia 31 sierpnia 2022 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzenna Kosewska Sędzia WSA Małgorzata Górecka Asesor sądowy WSA Robert Talaga (spr.) Protokolant: St. sekr. sąd. Anna Skrzypczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 31 sierpnia 2022 roku sprawy ze skargi J. S.A. w K. na zalecenia pokontrolne W. Wojewódzkiego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w P. z dnia 25 stycznia 2022 r. nr [...] w przedmiocie wprowadzenia do obrotu produktów nieodpowiadających jakości handlowej określonej w przepisach o jakości handlowej oddala skargę

Uzasadnienie

W dniach od 7 do 12 lipca 2021 roku Wielkopolski Wojewódzkie Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych przeprowadził kontrolę jakości handlowej wybranych produktów spożywczych, w tym mięsa wieprzowego w sklepie "B. " przy al. [...] w R.. W toku kontroli, w dniu 7 lipca 2021 r. inspektorzy pobrali do badań laboratoryjnych próbki produktu w postaci łopatki wieprzowej bez kości, dystrybuowanej w opakowaniach jednostkowych o różnej masie netto. Celem badania była weryfikacja, czy masa netto kontrolowanej partii mięsa wskazana na opakowaniach jednostkowych zgodna jest z faktyczną masą netto Produktu. Próbki przekazane zostały do laboratorium w dniu 9 lipca 2021 r., zaś samo badanie produktu odbyło się w dniu 14 lipca 2021 r. W wyniku przeprowadzonych badań organ stwierdził, że faktyczna masa netto badanych sztuk mięsa różniła się od masy netto wskazanej na poszczególnych opakowaniach jednostkowych produktu. Organ nie uwzględniał masy netto wyciekającego z mięsa osocza w opakowaniu i ważył jedynie samo mięso (bez osocza). Różnice pomiędzy masą wskazaną na opakowaniach, a masą uzyskaną miały osiągać poziom od 1,5 % do 5,4 %.

W dniu 25 stycznia 2022 r. Wielkopolski Wojewódzkie Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych wydał Zalecenia pokontrolne, nr [...], w którym stwierdzono nieprawidłowości w zakresie jakości handlowej: Łopatka wieprzowa bez kości, K. M. - nr partii: 91140401, należy spożyć do: 16.07.2021, wielkość partii zastanej: 20 opakowań o łącznej masie 30,005 kg, cena sprzedaży: 8,49 zł/kg, wartość partii zastanej: 254,74 zł. Zdaniem organu doszło do zaniżenia masy netto oferowanych elementów mięsa wieprzowego. W wyniku analiz parametrów fizykochemicznych przez Laboratorium Specjalistyczne G. w K. (sprawozdanie z badań nr [...] z dnia 20.07.2021 r.) stwierdzono, iż kontrolowany produkt nie spełniał wymagań jakościowych określonych w oznakowaniu produktu ze względu na zaniżoną masę netto we wszystkich opakowaniach jednostkowych. W wyniku badań laboratoryjnych uzyskano, przy niepewności pomiaru ± 0,001 kg, następujące wyniki w zakresie zawartości netto: - 1,360 kg przy deklaracji na opakowaniu 1,429 kg; - 1,343 kg przy deklaracji na opakowaniu 1,364 kg; - 1,292 kg przy deklaracji na opakowaniu 1,345 kg; - 1,182 kg przy deklaracji na opakowaniu 1,231 kg; - 1,442 kg przy deklaracji na opakowaniu 1,525 kg. W konsekwencji organ wezwał spółkę do usunięcia, w terminie do dnia 15 lutego 2022 r. wyżej opisanych nieprawidłowości, poprzez wykonanie następujących zaleceń: - wprowadzać do obrotu elementy mięsa wieprzowego w opakowaniach jednostkowych o masie netto zgodnej z masą deklarowaną na poszczególnych opakowaniach. O sposobie wykonania powyższych zaleceń należało poinformować organ nie później niż w terminie 7 dni od daty upływu terminu wskazanego do usunięcia nieprawidłowości. Jednocześnie organ zastrzegł, że nieusunięcie nieprawidłowści zgodnie z art. 40a ust. 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 630) podlega karze pieniężnej w wysokości do trzykrotnego przeciętnego wynagrodzenia za rok poprzedzający rok nałożenia kary.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00