Jak zaksięgować umowy dotyczące sprzedaży węgla
PROBLEM
Gmina podpisała z podmiotem wyznaczonym przez Ministra Aktywów Państwowych umowę dotyczącą sprzedaży węgla na potrzeby zakupów preferencyjnych przez osoby fizyczne w gospodarstwach domowych. Węgiel gmina zakupi w cenie 1500 zł brutto za 1 tonę. Dystrybucję węgla mieszkańcom gmina zleciła innemu podmiotowi, z którym została podpisana umowa. Podmiot ten będzie odbierał węgiel własnym transportem, składował i przechowywał węgiel na własnym placu, ważył i wydawał węgiel mieszkańcom, prowadził dokumentację określającą ilość wydawanego węgla oraz inwentaryzował na koniec roku. Węgiel będzie wydawany mieszkańcom przez ten podmiot na podstawie opłaconej faktury (mieszkaniec będzie dokonywał wpłaty za węgiel w kwocie 2 000,00 zł za 1 tonę, która będzie wpływała na rachunek urzędu gminy) i wydaniu WZ z magazynu w UG. Podmiot będzie okresowo rozliczał wydany węgiel wraz z dokumentami WZ zawierającymi pokwitowania osób wydających i odbierających węgiel. Za wykonaną usługę podmiot będzie pobierał od gminy opłatę w wysokości 450,00 zł brutto za dystrybucję 1 tony węgla. Kwota 50,00 zł pozostanie w urzędzie gminy na koszty obsługi tego zadania m.in. na wynagrodzenia i pochodne. Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa sprzedawanego węgla w urzędzie gminy? Czy operacje przyjęcia węgla na plac składowy podmiotu, który dystrybuuje węgiel w imieniu gminy powinien mieć odzwierciedlenie w księgach urzędu?
