Obowiązek sprawozdawczy w zakresie odpadów komunalnych – instrukcja krok po kroku
Podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi zobowiązane są składać sprawozdania ze swojej działalności. Problematykę tę regulują przepisy zawarte w Rozdziale 4b - Sprawozdawczość i analizy. Natomiast od stycznia 2023 r. dodatkowo również art. 3 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.).
Sprawozdania w zakresie odpadów komunalnych przekazywane są w sposób elektroniczny za pośrednictwem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, zwanej dalej „BDO”, o której mowa w ustawie z 14 grudnia 2012 r. o odpadach z wyjątkiem informacji przekazywanych przez podmioty prowadzące instalację komunalną, które przekazywane są w wersji papierowej.
WAŻNE
Od 1 stycznia 2023 r. obowiązuje dodatkowe papierowe sprawozdanie, które wójt, burmistrz, prezydent miasta zobowiązany jest składać właściwemu wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska i właściwemu dyrektorowi regionalnego zarządu gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.
Artykuł uwzględnia zmiany do ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wprowadzone art. 2 w związku z art. 10 i art. 17 ustawy z 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1549; dalej: „ustawa zmieniająca”) w zakresie Rozdziału 4b - Sprawozdawczość i analizy. Zmiany w części weszły w życie z dniem 9 sierpnia 2022 r. Pozostałe obowiązują od 1 stycznia 2023 r.
