Ochotnicza straż pożarna jako podatnik podatku od nieruchomości
Ochotnicze straże pożarne to jednostki ochrony przeciwpożarowej będące stowarzyszeniami. Ich codzienna działalność jest ściśle związana z funkcjonowaniem gminy, na której terenie działają. Wynika to w szczególności z tego, że spełniają służebną rolę wobec społeczności lokalnej, koszty ich funkcjonowania są pokrywane między innymi z budżetów jednostek samorządu terytorialnego, a gmina jest zobowiązana do zawarcia umowy ze wszystkimi ochotniczymi strażami pożarnymi działającymi na jej terenie. Umowa ta zawiera m.in. postanowienia dotyczące obowiązków gminy wobec OSP. Te powiązania sprawiają, że w niektórych przypadkach trudno jest „oddzielić” OSP od gminy. To z kolei może rodzić wątpliwości związane ze statusem tych jednostek na gruncie podatku do nieruchomości.
W ramach realizacji zadania własnego w zakresie ochrony przeciwpożarowej gmina między innymi zapewnia ochotniczym strażom pożarnym (dalej: OSP), stosownie do posiadanych sił i środków: obiekty, tereny, pojazdy i sprzęt specjalistyczny, środki ochrony indywidualnej, umundurowanie i środki łączności oraz ich utrzymanie (art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z o ochotniczych strażach pożarnych; dalej: ustawa o OSP). Regulacja ta ma bardzo ogólny charakter, co sprawia, że sytuacja poszczególnych OSP może znacząco się różnić. Zależy bowiem głównie od wielkości i „zamożności” gminy, na której terenie działa. Rozbieżny może być również stan prawny nieruchomości, z których te stowarzyszenia korzystają w swojej codziennej działalności – mogą być ich właścicielami, współwłaścicielami czy zarządcami. W każdym z tych przypadków naturalną konsekwencją zapewnienia OSP przez gminę „obiektów” czy „terenów” jest pytanie, czy OSP jest z tego tytułu podatnikiem podatku od nieruchomości, a jeśli tak, to czy ma możliwość skorzystania w tym zakresie ze zwolnienia od podatku.
