Jak zaskarżyć rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody
Jedną z form ochrony samodzielności samorządu terytorialnego jest możliwość zakwestionowania (przez uprawniony organ) rozstrzygnięcia nadzorczego wydanego przez wojewodę lub przez regionalną izbę obrachunkową. Gminie lub związkowi międzygminnemu przysługuje tu skarga. Może ona doprowadzić m.in. do uchylenia rozstrzygnięcia nadzorczego w całości lub w części.
Organ samorządu terytorialnego może wnieść skargę na rozstrzygnięcie nadzorcze dotyczące gminy (art. 98 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym; dalej: u.s.g.). Dotyczy to w szczególności rozstrzygnięć nadzorczych wydawanych przez organy nadzoru (wojewodę czy RIO) na podstawie art. 91 u.s.g. – tj. rozstrzygnięć orzekających o nieważności uchwały lub zarządzenia organu gminy w związku z ich sprzecznością z prawem.
Przedmiotem zaskarżenia może być wyłącznie rozstrzygnięcie ingerujące w uchwałodawczą działalność organów gminy.
Trzeba pamiętać, że zgodnie z postanowieniem NSA z 12 stycznia 2012 r. (sygn. akt II GSK 2415/11) rozstrzygnięcie informujące o braku podstaw prawnych do ingerencji w postaci stwierdzenia nieważności uchwały organu gminy i umarzające postępowanie nadzorcze nie jest rozstrzygnięciem nadzorczym w rozumieniu art. 98 ust. 1 u.s.g. – i w konsekwencji nie może być przedmiotem zaskarżenia. W przypadku ewentualnego wniesienia skargi na taką uchwałę właściwy sąd administracyjny ją odrzuci.
