Artykuł
Zmiany w ustawie o SENT w zakresie obrotu paliwami silnikowymi
Projekt zmieniający ustawę o SENT przewiduje poddanie większej kontroli obrotu paliwami silnikowymi. Podmioty uczestniczące w tym obrocie będą musiały rejestrować miejsca dostarczania paliw. Natomiast prowadzący stacje paliw będą przekazywali stany liczników urządzeń pomiarowych/odmierzaczy z dystrybutorów.
Ustawodawca podjął kolejne kroki, aby uszczelnić obrót towarami wrażliwymi, w szczególności paliwami silnikowymi. Zmiany w tym zakresie ma wprowadzić opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji projekt z 31 stycznia 2023 r. ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, ustawy – Prawo energetyczne, ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (dalej: projekt nowelizacji).
Monitorowanie przewozów towarów ze względu na cel takiego przewozu
Podstawowym założeniem projektu, co do zasady, jest objęcie systemem SENT przewozu towarów wrażliwych, bez względu na cel takiego przewozu. Dotychczas monitorowaniem objęty był przewóz towarów przez terytorium RP w tzw. tranzycie (rozpoczęcie i zakończenie przewozu poza krajem), a w przypadku przewozu towaru kończącego się lub rozpoczynającego się na terytorium kraju, gdy towar jest przedmiotem dostawy, wewnątrzwspólnotowej dostawy, czy wewnątrzwspólnotowego nabycia, w rozumieniu ustawy o VAT. Zmiana polega na objęciu systemem również przewozów towaru w celu wykonania na nim usług lub czasowego ich używania (np. w celu zabarwienia paliwa) oraz gdy towar jest przemieszczany pomiędzy magazynami jednego podmiotu (w ramach tzw. przesunięcia międzymagazynowego) albo towary są zwracane (nie zostały przyjęte, są reklamowane).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right