Czas na projekt arkusza organizacji szkoły 2023/2024
To właśnie teraz trwają intensywne prace związane z przygotowaniem i opiniowaniem arkusza organizacji szkoły lub przedszkola na nowy rok szkolny 2023/2024. Najpóźniej do 21 kwietnia br. dyrektorzy placówek muszą przekazać organom prowadzącym już zaopiniowany arkusz organizacji na przyszły rok szkolny. To oznacza, że projekt tego dokumentu powinien zostać przekazany organizacjom związkowym do 7 kwietnia br., te mają bowiem 10 dni roboczych na jego zaopiniowanie, co powinno nastąpić nie później niż do 19 kwietnia br.
Arkusz organizacji to jeden z podstawowych dokumentów określających zasady funkcjonowania danej szkoły (lub przedszkola). Jest opracowywany na dany rok szkolny i określa organizację nauczania, wychowania i opieki. W swojej treści zawiera przede wszystkim liczbę i rozkład godzin zajęć dla poszczególnych oddziałów oraz podział tych godzin pomiędzy poszczególnych nauczycieli danej szkoły. Obowiązek przygotowania arkusza organizacji wynika bezpośrednio z przepisu art. 110 Prawa oświatowego. Arkusz organizacji szkoły lub przedszkola jest sporządzany zgodnie z wymogami określonymi w przepisach § 17 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli.
Planowanie w gestii dyrektora
Arkusz organizacji szkoły lub przedszkola opracowuje dyrektor szkoły lub przedszkola. To oznacza, że wyłączne kompetencje w tym zakresie ustawodawca powierzył dyrektorowi danej placówki. Jest to szczególnie istotne w kontekście ewentualnej próby wywierania wpływu na dyrektora szkoła przez organ prowadzący daną placówkę. Należy mieć na uwadze, że organ prowadzący na etapie planowania arkusza powinien pozostawać bierny, a dyrektor szkoły czy przedszkola powinien mieć zagwarantowaną swobodę działania w zakresie sposobu organizacji zarządzanej przez siebie placówki.
