Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny na dzień 22-04-2024
Data publikacji: 2023-05-09

Jak przepisy specustawy COVID-19 wpłynęły na ustalanie terminów w VAT – uchwała NSA

Zdaniem NSA obowiązujące od 31 marca do 23 maja 2020 r. specjalne przepisy dotyczące epidemii COVID-19 nie spowodowały wstrzymania, rozpoczęcia i zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych. NSA potwierdził, że prawo podatkowe to nie prawo administracyjne. Pogląd przyjęty w uchwale, w zależności od sytuacji, może być korzystny bądź niekorzystny dla podatników. Nie wydłużyły się też bowiem – na korzyść podatnika – terminy. Jest jednak faktem, że uchwała porządkuje sytuację i przecina spory. 

Uchwała NSA z 27 marca 2023 r. (sygn. akt I FPS 2/22) miała za zadanie rozstrzygnąć:

  • czy przepisy specustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 dotyczyły również wstrzymania rozpoczęcia i zawieszenia biegu terminów przewidzianych przepisami prawa podatkowego,
  • ewentualnie czy wstrzymanie rozpoczęcia i zawieszenia biegu tych terminów może mieć miejsce jedynie na korzyść podatników.

1. Jakie regulacje wprowadzała specustawa i jaki spór rozstrzygnął NSA

Spór wiązał się z tym, czy za okres od 31 marca 2020 r. (włącznie) do 23 maja 2020 r. (włącznie), tj. na 54 dni, uległ zawieszeniu termin przedawnienia zobowiązań podatkowych. Przepis art. 15zzr ust. 1 specustawy o zwalczaniu COVID, obowiązujący w tym okresie, stanowił, że:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00