Napisy i audiodeskrypcja w relacjach online z posiedzeń rady gminy
Nowe przepisy wprowadzają krótki termin (14 dni) na dodanie napisów lub audiodeskrypcji do materiałów pierwotnie nadawanych na żywo z posiedzeń organów gminy. Klauzula „nadmiernych kosztów” może dotyczyć jedynie elementów, a nie całości stron internetowych lub aplikacji mobilnych.
Od 17 kwietnia 2023 r. obowiązuje ustawa z 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych oraz ustawy – Ordynacja podatkowa. Omawiamy zmiany, które mogą mieć znaczenie dla organów jednostek samorządu terytorialnego. Problemem dla gmin może się okazać zwłaszcza obowiązek przygotowania napisów lub audiodeskrypcji dla materiałów pierwotnie nadawanych na żywo.
Zmiany w katalogu wyłączeń
Katalog wyłączeń od stosowania ustawy wprowadza art. 3 ustawy z 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (dalej: ustawa o dostępności). Wskazuje elementy stron internetowych i aplikacji mobilnych, do których nie stosuje się tej ustawy. W katalogu tym został doprecyzowany art. 3 ust. 2 pkt 5 lit. a ustawy o dostępności. Po nowelizacji nie ma już wątpliwości, że jeśli publikowane treści znajdują się w posiadaniu podmiotu publicznego, ale ich powstanie nie zostało przez niego sfinansowane – to podlegają one wyłączeniu.
Przed nowelizacją | Po nowelizacji |
| Ustawy nie stosuje się do treści będących w posiadaniu podmiotu publicznego (jako elementów stron internetowych i aplikacji mobilnych), które nie zostały przez niego lub na jego rzecz wytworzone albo przez niego nabyte. |
