Oddanie w trwały zarząd nieruchomości na rzecz OSP
Nieprawidłowość
Wójt gminy wydał decyzję o oddaniu w trwały zarząd nieruchomości zabudowanej remizą i garażem na rzecz gminnej jednostki ochotniczej straży pożarnej (OSP).
Prawidłowe postępowanie
Trwały zarząd nieruchomością jest tytułem prawnym do nieruchomości zarezerwowanym w przepisach dla państwowych i samorządowych jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej (art. 43 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 10 u.g.n.). Samorządowe jednostki niemające osobowości prawnej to jednostki tworzone na podstawie przepisów art. 11 i 15 u.f.p. Są to jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe tworzone przez gminy, powiaty lub województwa samorządowe. Ochotnicze straże pożarne są natomiast stowarzyszeniami w rozumieniu Prawa o stowarzyszeniach. Tak stanowi art. 1 ust. 1 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych (dalej: u.o.s.p.). Gmina w zakresie realizacji zadań własnych z zakresu ochrony przeciwpożarowej ma zapewnić ochotniczym strażom pożarnym działającym na jej terenie konieczne obiekty i tereny (art. 10 ust. 1 pkt 1 u.o.s.p.). Musi to zrobić stosownie do posiadanych sił i środków. Na tej podstawie gmina może między innymi wyposażyć gminną jednostkę OSP w nieruchomość, na której są pobudowane remiza strażacka i garaże dla wozów strażackich. Wyposażenie to odbywa się na zasadach określonych w ustawie o gospodarce nieruchomościami dla gospodarowania nieruchomościami wchodzącymi w skład gminnego zasobu nieruchomości. Takie nieruchomości mogą być oddawane przez JST innym podmiotom nieutworzonym i niepodległym JST (w tym przypadku OSP) na własność, w użytkowanie wieczyste, najem, dzierżawę lub użyczane nieodpłatnie (art. 13 ust. 1 u.g.n.).
