Zadania gminy w zakresie mieszkań treningowych i wspomaganych
Od 1 listopada 2023 r. mieszkania treningowe i mieszkania wspomagane zastąpiły mieszkania chronione. Gminy mają pół roku na przekształcenie mieszkań do nowego standardu. Mają też obowiązek zgłaszania tych mieszkań do rejestru prowadzonego przez wojewodę.
Ustawa z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw zmieniła przepisy o zapewnianiu mieszkań osobom potrzebującym. Do zadań własnych gminy (o charakterze obowiązkowym) należy prowadzenie i zapewnienie miejsc w mieszkaniach treningowych lub wspomaganych. Zmiany wynikają z art. 17 ust. 1 pkt 12 ustawy o pomocy społecznej (dalej: u.p.s.).
Mieszkania treningowe i wspomagane
Kierowanie do mieszkań treningowych lub wspomaganych należy do kompetencji gminy lub powiatu (podmioty kierujące) – w zależności od podstawy i okoliczności udzielanego wsparcia. Osoby uprawnione do skorzystania z mieszkań wymienia art. 53 ust. 1 u.p.s. Po nowelizacji w katalogu tym pojawiły się np. osoby bezdomne, a wsparcie dotyczy już nie „codziennego funkcjonowania”, lecz „codziennego życia”.
