Przetwarzanie danych z rejestru zdarzeń nadzwyczajnych
W nowym rejestrze będą ujawniane zdarzenia nadzwyczajne w DPS-ach. Wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek województwa mają obowiązek analizy danych w rejestrze pod kątem podjęcia działań interwencyjnych związanych z sytuacjami zagrażającymi zdrowiu lub życiu mieszkańców DPS.
Powołano specjalny rejestr oraz wprowadzono procedurę analizy znajdujących się w nim informacji m.in. przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starostę lub marszałka województwa.Organy nadzorujące mają więc dodatkowe źródło informacji o sytuacji w domach i placówkach pomocy społecznej. Pozwoli to na podejmowanie na bieżąco działań interwencyjnych naprawczych oraz kontrolnych. Tym samym ustawodawca wzmocnił nadzórnad placówkami zapewniającymi całodobową opiekę. Celem jest tu zwiększenie poziomu ochrony osób niepełnosprawnych, przewlekle chorych oraz osób w podeszłym wieku. Zmiany wprowadziła ustawa z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw, która zmieniła przepisy o zapewnianiu mieszkań osobom potrzebującym.
