Kompetencje organów JST w zakresie rozporządzania rezerwami budżetowymi na przykładzie rezerwy na zarządzanie kryzysowe
OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI: W uchwale rady gminy organ stanowiący zmniejszył planowane wydatki bieżące, związane z realizacją statutowych zadań jednostek budżetowych w dziale 758 „Różne rozliczenia”, rozdziale 75818 „Rezerwy ogólne i celowe” o kwotę 30 000 zł z dotychczasowej kwoty 60 000 zł. Wydatki te stanowiły rezerwę celową na zarządzanie kryzysowe.
W konsekwencji tej zmiany dokonano zwiększenia planu wydatków inwestycyjnych w dziale 600 „Transport i łączność”, rozdziale 60014 „Drogi publiczne powiatowe”, § 630 „Dotacja celowa na pomoc finansową udzielaną między jednostkami samorządu terytorialnego na dofinansowanie własnych zadań inwestycyjnych i zakupów inwestycyjnych” z przeznaczeniem na udzielenie dotacji dla powiatu na zadanie „Zakup i montaż radarowych wyświetlaczy prędkości”.
W tej samej uchwale organ dokonał rozdysponowania kolejnych 30 000 zł w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. „Budowa obiektów mostowych nad ciekiem wodnym zlokalizowanym w K.”.
Tym samym rezerwa na zarządzanie kryzysowe uległa całkowitej likwidacji.
Art. 222 ustawy 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp):
1. W budżecie jednostki samorządu terytorialnego tworzy się rezerwę ogólną, w wysokości nie niższej niż 0,1% i nie wyższej niż 1% wydatków budżetu.
