Wyrok Sądu (szósta izba) z dnia 19 września 2018 r. (Fragmenty). HH Ferries I/S, dawniej Scandlines Øresund I/S, i in. przeciwko Komisji Europejskiej., sygn. T-68/15
z dnia 19 września 2018 r. (*1)
Pomoc państwa – Pomoc na rzecz stałego połączenia drogowo‑kolejowego przez cieśninę Sund – Finansowanie publiczne przyznane przez państwo szwedzkie i państwo duńskie na rzecz projektu infrastrukturalnego dotyczącego stałego połączenia przez cieśninę Sund – Gwarancje państwowe – Pomoc podatkowa – Decyzja o niewnoszeniu zastrzeżeń – Decyzja stwierdzająca brak pomocy państwa – Skarga o stwierdzenie nieważności – Akt zaskarżalny – Dopuszczalność – Brak wszczęcia formalnego postępowania wyjaśniającego – Poważne trudności – Pojęcie systemu pomocy – Pomoc przeznaczona na wspieranie realizacji ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania – Ocena elementu pomocy zawartego w gwarancji – Ograniczony charakter pomocy zawartej w gwarancji – Proporcjonalność – Uzasadnione oczekiwania
W sprawie T‑68/15
HH Ferries I/S, dawniej Scandlines Øresund I/S, z siedzibą w Helsingør (Dania),
HH Ferries Helsingor ApS, z siedzibą w Helsingør,
HH Ferries Helsingborg AB, dawniej HH‑Ferries Helsingborg AB, z siedzibą w Helsingborgu (Szwecja),
reprezentowane przez adwokatów M. Johanssona, R. Azeliusa, P. Remnelida i L. Sandberg-Mørch,
strona skarżąca,
przeciwko
Komisji Europejskiej, reprezentowanej przez L. Flynna, S. Noëgo, R. Sauera i L. Armati, działających w charakterze pełnomocników,
strona pozwana,
popieranej przez:
Królestwo Danii, reprezentowane początkowo przez C. Thorninga, a następnie przez J. Nymanna-Lindegrena, działających w charakterze pełnomocników, wspieranych przez adwokata R. Holdgaarda,
oraz przez
Królestwo Szwecji, reprezentowane początkowo przez E. Karlssona, L. Swedenborga, A. Falk, C. Meyer-Seitz, U. Persson i N. Otte Widgren, a następnie przez A. Falk, C. Meyer-Seitz, L. Zettergren i H. Shev, działających w charakterze pełnomocników,
interwenienci,
