Unieważnienie przetargu, gdy dalsze procedowanie jest nieuzasadnione
Brak uzasadnienia do dalszego prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego to nie zawsze wystarczający powód, aby takie postępowanie unieważnić. Choć w art. 256 Prawa zamówień publicznych ustawodawca nie wskazuje konkretnych okoliczności, to przepis ten nie może być narzędziem do unieważniania postępowania w każdym przypadku, w którym działanie takie byłoby wygodne dla zamawiającego. Obowiązkiem zamawiającego jest wykazanie w uzasadnieniu, że wystąpiły okoliczności, które faktycznie powodują, że dalsze prowadzenie postępowania jest nieuzasadnione.
Rozwiązanie wprowadzone w art. 256 ustawyPrawo zamówień publicznych (dalej: Pzp) przewiduje zakończenie postępowania w sytuacji wystąpienia okoliczności innych niż podstawy wymienione w art. 255 Pzp. Przepis ten budzi sporo wątpliwości, stąd pojawiają się też próby jego nadużywania. Co do zasady regulacja ta pozwala zamawiającemu unieważnić postępowanie w przypadku, gdy ten uzna, że jego dalsze prowadzenie jest nieuzasadnione. Co istotne, zamawiający może dojść do takiego przekonania bez konieczności spełnienia jakichś szczególnych przesłanek. Bowiem jedynym warunkiem skorzystania z tego uprawnienia jest dokonanie unieważnienia postępowania przed upływem terminu do składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo przed terminem składania ofert.
