Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny na dzień 29-04-2024
Artykuł aktualny na dzień 29-04-2024
Data publikacji: 2024-01-30

Roczne rozliczenie VAT w JST – prewspółczynnik i jego korekta

Podatek od towarów i usług jest daniną, która nie ma charakteru rocznego. Fakt, że VAT jest deklarowany i płacony w cyklach miesięcznych (wyjątkowo kwartalnie) powoduje, że przełom lat podatkowych raczej jest „zarezerwowany” dla rozliczeń w podatkach dochodowych. Jednak w jednostkach samorządu terytorialnego, ze względu na ich specyfikę, czy raczej szczególny charakter ich działalności, zakończenie jednego roku i początek kolejnego to czas, w którym gminy będą musiały kolejny raz zmierzyć się z korektą roczną w podatku od towarów i usług. Niestety, nie zawsze jest to proste wyzwanie, a dokonując rozliczenia za 2023 r., należy uwzględnić zmiany, które weszły w życie w trakcie 2023 r., ale mają zastosowanie już do korekty dokonywanej za bieżący rok.

Z artykułu dowiesz się:

  1. Każdy czynny podatnik VAT, wykonując czynności z prawem do odliczenia podatku, może rozliczać podatek naliczony we wcześniejszej fazie obrotu.
  2. W pierwszej kolejności niezbędne jest wyznaczenie zakupów powiązanych z czynnościami z prawem i bez prawa do odliczenia.
  3. Następnie należy określić zakupy wspólne, tj. te powiązane z działalnością opodatkowania i niepodlegającą opodatkowaniu oraz związane ze sprzedażą zwolnioną i inną.
  4. Preproporcja to nic innego jak zidentyfikowany w szczególny sposób wskaźnik, za pomocą którego podatnik, taki jak np. JST, czyli wykonujący zarówno działalność gospodarczą, jak i innego rodzaju, identyfikuje kwotę podatku naliczonego.
  5. Cały proces identyfikacji wskaźnika proporcji, jego stosowanie, a następnie korekta ma charakter roczny.
  6. Organ podatkowy nie jest uprawniony do ingerowania ani w sposób identyfikacji przez podatnika wskaźnika preproporcji, ani w jego wysokość.

  7. Preproporcja jest wyznaczana odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych gminy.
  8. Wyznaczając preproporcję, jednostka samorządu terytorialnego musi zadbać o to, aby jak najbardziej odpowiadała ona specyfice wykonywanej przez niego działalności.
  9. Podatnik przy dokonywaniu korekty rocznej nie jest związany metodą identyfikacji preproporcji.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00