Wyrok NSA z dnia 3 lutego 2022 r., sygn. II OSK 2057/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Grzegorz Czerwiński Sędziowie: sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz sędzia del. WSA Tomasz Stawecki (spr.) po rozpoznaniu w dniu 3 lutego 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 22 kwietnia 2021 r., sygn. akt II SA/Lu 806/20 w sprawie ze skargi [...] na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] z dnia [...] października 2020 r., znak: [...] w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z 22 kwietnia 2021 r., sygn. akt II SA/Lu 806/20, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie po rozpoznaniu skargi [...] na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] z dnia [...] października 2020 r., znak: [...], w przedmiocie umorzenia postępowania, orzekł jak następuje: uchylił zaskarżoną decyzję i decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego miasta [...] z [...] sierpnia 2020 r., znak: [...] oraz zasądził na rzecz [...] od [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] kwotę 500,00 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.
[...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego decyzją z [...] października 2020 r., po rozpoznaniu odwołania [...], utrzymał w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego miasta [...] z [...] marca 2020 r. o umorzeniu postępowania w sprawie dotyczącej miejsc parkingowych przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych. Organ odwoławczy podzielił argumentację organu I instancji wskazując, że przepisy ustawy Prawo budowlane w żaden sposób nie precyzują kwestii instalowania blokad na miejscach parkingowych zlokalizowanych na terenach prywatnych, a taki stanowi działka nr ewid. 10/11, będąca własnością wspólnoty mieszkaniowej. Inwestor zgodnie z przepisami zaprojektował i wybudował miejsca parkingowe, a następnie po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie sprzedał je, w tym również miejsca dla niepełnosprawnych. Organ wskazał, że nie ma przepisów prawa materialnego formułujących zakaz instalowania na miejscach postojowych znajdujących się na terenie prywatnym urządzeń pozwalających na użytkowanie tych miejsc jedynie przez ściśle określone, uprawnione do tego osoby. Organy nadzoru budowlanego nie mają kompetencji do badania, kto ponosi odpowiedzialność za montaż blokad parkingowych na stanowiskach dla osób niepełnosprawnych. Z roszczeniami w powyższym zakresie można wystąpić jedynie przed sądem powszechnym, na zasadach określonych w przepisach Kodeksu cywilnego.
