Wyrok WSA w Warszawie z dnia 3 lutego 2022 r., sygn. VI SA/Wa 2550/21
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Pamela Kuraś-Dębecka (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Jakub Linkowski Sędzia WSA Dorota Pawłowska po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 3 lutego 2022 r. sprawy ze skargi G. z siedzibą w Z. na decyzję Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej z dnia [...] listopada 2020 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia wygaśnięcia prawa ochronnego na znak towarowy oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z [...] listopada 2020 r. Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej (dalej "Urząd Patentowy"), oddalił wniosek G. z siedzibą w Z., Szwajcaria ( dalej "Skarżący", "Wnioskodawca") o stwierdzenie wygaśnięcia prawa ochronnego na znak towarowy G. o nr [...] udzielonego na rzecz G. Inc. z siedzibą w O., Stany Zjednoczone Ameryki (dalej "Uprawniony", "Uczestnik").
Jako podstawę prawną decyzji wskazano art. 169 ust 1 pkt 1, art. 169 ust. 2, art. 169 ust. 6 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (Dz.U. z 2020 r. poz. 286 ze zmianami - dalej p.w.p.) oraz art. 98 k.p.c. w zw. z art. 256 ust. 2 p.w.p.
Powyższe rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym i prawnym:
1. W dniu 4 stycznia 2018 r. do Urzędu Patentowego RP wpłynął wniosek G. z siedzibą w Z., Szwajcaria o stwierdzenie wygaśnięcia prawa ochronnego na znak towarowy G. o nr [...] udzielonego na rzecz G. Inc. z siedzibą w O., Stany Zjednoczone Ameryki. Znak ten przeznaczony jest do oznaczania następujących towarów i usług: druki i publikacje (klasa 16); przeprowadzanie sondaży i ankiet (klasa 35).
Jako podstawę prawną swojego żądania Wnioskodawca wskazał art. 169 ust. 2 w związku z art. 169 ust 1 pkt 1 p.w.p. podnosząc, że sporny znak towarowy nie był używany w wymaganym okresie (od 3 stycznia 2013 r. do 3 stycznia 2018 r.) w sposób rzeczywisty.
2. Uprawniony wniósł o oddalenie wniosku, przedstawiając historię powstania marki G. jako marki znanej na całym świecie. Wskazał, że znak towarowy G. był i jest używany w szczególności dla oznaczenia usług przeprowadzania sondaży i ankiet oraz towarów takich jak: druki i publikacje.
