Wyrok NSA z dnia 22 stycznia 2024 r., sygn. II OKW 37/24
W przypadku zmian granic okręgów wyborczych, zgodnie z art. 419 § 1 ustawy Kodeks wyborczy, każda taka zmiana musi być szczegółowo uzasadniona, wykazać konieczność wynikającą z przepisów prawa i być zgodna z zasadami stałości podziału, pewności prawa oraz proporcjonalności. Zmiany te nie mogą być wprowadzane arbitralnie i powinny wynikać z rzeczywistej konieczności dostosowania do jednolitej normy przedstawicielstwa lub innych konkretnych okoliczności przewidzianych prawem.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Grzegorz Czerwiński Sędziowie sędzia NSA Robert Sawuła (spr.) sędzia del. WSA Piotr Broda po rozpoznaniu w dniu 22 stycznia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi Grupy Wyborców Gminy Kunice na postanowienie Komisarza Wyborczego w Legnicy z dnia 11 stycznia 2024 r. nr 19/2024 w przedmiocie podziału Gminy Kunice na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic, numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu uchyla zaskarżone postanowienie.
Uzasadnienie
Postanowieniem Nr 19/2024 z 11 stycznia 2024 r., Komisarz Wyborczy w Legnicy działając na podstawie art. 419 § 2 w zw. z art. 419 § 2a ustawy z 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz. U. 2023, poz. 2408, uKw) orzekł w sprawie podziału Gminy Kunice na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic, numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu.
