Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 23 stycznia 2024 r., sygn. II SA/Wr 671/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Adam Habuda (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Olga Białek Asesor WSA Malwina Jaworska-Wołyniak Protokolant: asystent sędziego Grzegorz Dubaniowski po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 23 stycznia 2024 r. sprawy ze skargi "S." sp. z o.o. z siedzibą w L. na zarządzenie pokontrolne Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 8 lutego 2023 r., nr DJ 8/2023 w przedmiocie obliczania wysokości należnej opłaty za marnowanie żywności I. uchyla zaskarżone zarządzenie pokontrolne w punkcie 1; II. zasądza od Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska na rzecz strony skarżącej kwotę 697 (słownie: sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Zarządzeniem pokontrolnym nr DJ 8/2023 z dnia 8 lutego 2023 r. Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska (dalej WIOŚ, Inspektor, organ ochrony środowiska) na podstawie ustaleń kontroli przeprowadzonej w dniach 1 grudnia 2022 r. – 30 grudnia 2022 r. w supermarkecie [...] przy ul [...] w J. (udokumentowanej protokołem nr [...]) zarządził, aby zgodnie z obowiązującymi przepisami: 1) obliczać wysokość należnej opłaty za marnowanie żywności, przy uwzględnieniu wszystkich odpadów żywności przeterminowanej lub nieprzydatnej do spożycia, 2) wnosić należną opłatę za marnowaną żywność na właściwy rachunek bankowy. Organ zarządził bieżące realizowanie obowiązków i wyznaczył termin przesłania pisemnej informacji o zakresie podjętych i zrealizowanych działań służących wyeliminowaniu naruszeń – wskazując 10 marca 2023 r.
W uzasadnieniu punktu 1 zarządzenia WIOŚ przedstawił procedurę naliczania opłaty za marnowanie żywności oraz przywołał adekwatne dla sprawy wartości pieniężne, powołał prawną definicje marnowania żywności oraz żywności. Organ stwierdził, że w odpady żywności przeterminowanej lub nieprzydatnej do spożycia, powstałe w sklepie, z racji podobieństwa do odpadów powstałych w gospodarstwach domowych, są potraktowane jak odpady komunalne, i wrzucane do pojemników na takie odpady przeznaczonych. Natomiast odpady tego typu powinny być klasyfikowane jako produkty spożywcze przeterminowane lub nieprzydatne do spożycia (odpady o kodzie 16 03 80) oraz odbierane przez uprawniony podmiot – a nie traktowane jako odpad komunalny. Oprócz tego organ wytknął, że kontrolowana spółka nie prowadzi ewidencji odpadów żywności przeterminowanej, co powoduje że masa zmarnowanej żywności za 2021 r. nie została prawidłowo oszacowana.
