Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 2 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.523.2023.1.AD

W zakresie nabycia gruntów nie zostanie spełniona przesłanka do zwolnienia określonego w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych związana z wielkością nabywanego gruntu - nabywany grunt nie przekroczy 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 grudnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 5 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości zastosowania do zakupu gruntu zwolnienia z art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Od 2017 r. prowadzi Pan gospodarstwo rolne, które na dzień (…) 2023 r. posiada powierzchnię (…) ha ((…) ha użytków rolnych), z czego (…) ha ((…) ha użytków rolnych) stanowi grunty dzierżawione, a (…) ha ((…) ha użytków rolnych) stanowi grunty będące Pana w własnością. Grunty położone są na obszarze gm. (…). Jest Pan rolnikiem indywidualnym w rozumieniu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego.

Planuje Pan zakupienie gruntu w celu powiększenia powierzchni obecnego gospodarstwa.

Planowany do zakupu grunt oznaczony jest jako dz. ew. nr (…) i (…) o powierzchni (…) ha, które w wypisie z rejestru gruntów oznaczone są jako grunty R klasy V i VI oraz Ps klasy V. W planie zagospodarowania przestrzennego natomiast oznaczone jako "U ", czyli Tereny zabudowy usługowej.

Planuje Pan nabycie powyższej nieruchomości w celu powiększenia powierzchni obecnego gospodarstwa. W wyniku zakupu przedmiotowych działek, powierzchnia gospodarstwa wynosiłaby więcej niż 11 ha i mniej niż 300 ha. Gospodarstwo prowadzone będzie przez Pana osobiście co najmniej przez okres 5 lat od dnia nabycia nieruchomości.

Na zakupionym gruncie chciałby Pan sprzedawać swoje płody rolne w postaci przerobionego na pelet/brykiet siana zbieranego z gruntów, które już Pan posiada lub w których posiadaniu się Pan znajdzie. Ponieważ na samo siano jest mniejsze zapotrzebowanie i cena zbycia jest niska, chciałby Pan przerobić siano z własnych zbiorów i sprzedać je w postaci peletu na terenie woj. (…), gdzie jest duże zapotrzebowanie na taki produkt i cena, którą może Pan uzyskać, jest znacznie korzystniejsza niż przy sprzedaży siana.

Pytanie

Czy w opisanym zdarzeniu możliwe jest zastosowanie zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w przypadku nabycia gruntów rolnych na powiększenie gospodarstwa rolnego?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, zgodnie z art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, możliwe jest zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych sprzedaży własności gruntów, których nabycie skutkuje powiększeniem gospodarstwa rolnego a w wyniku powiększenia gospodarstwo będzie miało powierzchni nie mniej niż 11 ha i nie więcej niż 300 ha oraz będzie prowadzone przez nabywcę przez okres minimum 5 lat od daty nabycia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 170 ze zm.):

Podatkowi podlegają: umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Na podstawie art. 4 pkt 1 cyt. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 5, ciąży przy umowie sprzedaży na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Podstawę opodatkowania stanowi przy umowie sprzedaży wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Wartość rynkową określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy, w myśl którego: 

Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

 Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:

 a) nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,

 b) innych praw majątkowych – 1%.

Jak wynika z powołanych przepisów – umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy  o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W myśl art. 9 pkt 2 ww. ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne  w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami  i innymi roślinami, pod warunkiem że w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa  w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania  art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9).

Z treści ww. przepisu wynika, że w przypadku spełnienia określonych w nim warunków, umowa sprzedaży własności gruntów korzysta ze zwolnienia. Zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie. W przypadku niedotrzymania (niespełnienia) któregokolwiek ze wskazanych w art. 9 pkt 2 ww. ustawy warunków, zwolnienie od podatku nie może zostać zastosowane.

Jednym z warunków opisanych w ww. przepisie jest to, by przedmiotem każdej umowy sprzedaży były grunty stanowiące gospodarstwo rolne. Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia  15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 333 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiemrolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ww. ustawy:

Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

W świetle analizowanej powyżej definicji z art. 1 i 2 ustawy o podatku rolnym, gospodarstwo rolne stanowią wyłącznie grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, o powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy.

Stosownie do postanowień § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. (t. j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1390 ze zm.) w sprawie ewidencji gruntów i budynków:

Grunty rolne, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 1, dzielą się na:

1) użytki rolne, do których zalicza się:

a) grunty orne, oznaczone symbolem R,

b) łąki trwałe, oznaczone symbolem Ł,

c) pastwiska trwałe, oznaczone symbolem Ps,

d) sady, oznaczone symbolem S,

e) grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem Br,

 f) grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem Lzr,

g) grunty pod stawami, oznaczone symbolem Wsr,

h) grunty pod rowami, oznaczone symbolem W;

2) nieużytki, oznaczone symbolem N.

Zgodnie z definicją zawartą w ustawie o podatku rolnym, gospodarstwo rolne stanowią grunty o powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy. Liczba hektarów przeliczeniowych ustalana na podstawie powierzchni, rodzajów i klas użytków rolnych wynikających z ewidencji gruntów i budynków oraz zaliczenia do okręgu podatkowego. Przeliczniki powierzchni użytków rolnych na ha przeliczeniowe znajdują się w art. 4 ust. 5 ustawy o podatku rolnym:

Ustala się następujące przeliczniki powierzchni użytków rolnych:

Rodzaje użytków rolnych:

Grunty orne

Łąki i pastwiska

Okręgi podatkowe

I

II

III

IV

I

II

III

IV

Klasy użytków rolnych

Przeliczniki

I

1,95

1,80

1,65

1,45

1,75

1,60

1,45

1,35

II

1,80

1,65

1,50

1,35

1,45

1,35

1,25

1,10

IIIa

1,65

1,50

1,40

1,25

III

1,25

1,15

1,05

0,95

IIIb

1,35

1,25

1,15

1,00

IVa

1,10

1,00

0,90

0,80

IV

0,75

0,70

0,60

0,55

IVb

0,80

0,75

0,65

0,60

V

0,35

0,30

0,25

0,20

0,20

0,20

0,15

0,15

VI

0,20

0,15

0,10

0,05

0,15

0,15

0,10

0,05

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że prowadzi Pan gospodarstwo rolne, które posiada powierzchnię (…) ha (w tym grunty dzierżawione oraz grunty będące Pana w własnością). Planuje Pan zakupienie gruntu w celu powiększenia powierzchni obecnego gospodarstwa. Planowany do zakupu grunt oznaczony jest jako działki ewidencyjne o powierzchni (…) ha, które w wypisie z rejestru gruntów oznaczone są jako grunty R klasy V i VI oraz Ps klasy V. W planie zagospodarowania przestrzennego natomiast oznaczone jako "U ", czyli Tereny zabudowy usługowej. W wyniku zakupu przedmiotowych działek, powierzchnia gospodarstwa wynosiłaby więcej niż 11 ha i mniej niż 300 ha. Gospodarstwo prowadzone będzie przez Pana osobiście co najmniej przez okres 5 lat od dnia nabycia nieruchomości.

Brzmienie omawianych przepisów wskazuje, że ocena spełnienia warunków wskazanych w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z definicją gospodarstwa rolnego zawartą w przepisach o podatku rolnym dokonywana jest na moment zawarcia danej czynności cywilnoprawnej, zaś grunty będące przedmiotem sprzedaży muszą spełniać warunki określone w przepisach o podatku rolnym.

Z opisanego we wniosku zdarzenia wynika, że przedmiotem sprzedaży będą działki o powierzchni 0,(…) ha (grunty R klasy V i VI oraz Ps klasy V), które oznaczone są w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne (grunty orne oraz pastwiska trwałe).

Aby skorzystać z przedmiotowego zwolnienia, w momencie sprzedaży nabywany grunt musi spełniać definicję gospodarstwa rolnego w myśl przepisów ustawy o podatku rolnym, tj. musi stanowić użytki rolne oraz jego powierzchnia musi przekraczać 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy.

Nabywany przez Pana grunt nie będzie przekraczał – jak Pan wskazał – 1 ha fizycznego. Natomiast w świetle art. 4 ustawy o podatku rolnym, należy stwierdzić, że powierzchnia nabywanych działek – nie przekroczy także 1 ha przeliczeniowego.

Tym samym, w zakresie nabycia przez Pana gruntów nie zostanie spełniona przesłanka do zwolnienia określonego w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych związana z wielkością nabywanego gruntu. Nabywany grunt nie przekroczy bowiem 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego, a zatem nie będzie w świetle przepisów stanowić gospodarstwa rolnego. To oznacza, że od umowa sprzedaży będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na zasadach ogólnych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00