Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 7 lutego 2024 r., sygn. II SA/Gl 1635/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Stanisław Nitecki (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Nowak, Sędzia WSA Artur Żurawik, , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 7 lutego 2024 r. sprawy ze skargi S. P. (P.), I. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia 31 lipca 2023 r. nr SKO.OS/41.9/715/2023/15059/KS w przedmiocie sprzeciwu wobec zgłoszenia eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy P. z dnia 1 czerwca 2023 r. nr [...], 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach na rzecz skarżących solidarnie 680 (sześćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z 1 czerwca 2023 r., nr [...] wydaną na podstawie art. 104, art. 107, art. 127, art. 127a i art. 130 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego w związku z art. 152 ust. 1, 3, 4 i 4a, art. 376 pkt 1 i art. 378 ust. 3 pkt 3 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (aktualnie Dz. U. z 2024 r., poz. 54) Wójt Gminy P. wniósł sprzeciw do eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków zlokalizowanej na nieruchomości położonej w P. przy ul. [...] (nr ewid. [...]; obręb [...]).
W uzasadnieniu tej decyzji organ administracyjny podniósł, że zgłoszenie eksploatacji przedmiotowej oczyszczalni zostało złożone 5 maja 2023 r. przez I. i S. (małżeństwo) P. (dalej jako skarżący lub strony), którzy dołączyli do niego: decyzję Wojewody Śląskiego nr IFXIV.7840.7.45.2012 z 28 sierpnia 2012 r. uchylającą decyzję Starosty [...] z 27 lipca 2012 r.(o wniesieniu sprzeciwu od rozpoczęcia budowy tej oczyszczalni) i umarzającą postępowanie w sprawie tego sprzeciwu - a tym samym skutkującą przyjęciem zgłoszenia; kserokopię paszportu technicznego urządzenia oraz kserokopię deklaracji zgodności WE z 29 października 2010 r. Równocześnie podkreślono, że zgodnie z art. 152 ust. 1 ustawy - Prawo o ochronie środowiska, instalacja, z której emisja nie wymaga pozwolenia, mogąca negatywnie oddziaływać na środowisko, podlega zgłoszeniu organowi ochrony środowiska, które powinno zawierać elementy wskazane ust. 2 pkt 1-9 rzeczonego przepisu. Stosownie przy tym do treści art. 76 ust. 1 i 2 powołanej regulacji, nowo zbudowany lub przebudowany obiekt budowlany, zespół obiektów lub instalacja nie mogą być oddane do użytkowania, jeżeli nie spełniają wymagań ochrony środowiska, o których mowa w ust. 2, polegających na wykonaniu wymaganych przepisami lub określonych w decyzjach administracyjnych środków technicznych chroniących środowisko, na zastosowaniu odpowiednich rozwiązań technologicznych, wynikających z ustaw lub decyzji oraz na uzyskaniu wymaganych decyzji określających zakres i warunki korzystania ze środowiska. W tym miejscu organ pierwszej instancji wywiódł, że na mocy § 1 i 2 rozporządzenia Ministra Środowiska z 2 lipca 2010 r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia (Dz. U. z 2019 r., poz. 1510), zgłoszeniu - z uwagi na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi wymagają oczyszczalnie ścieków o przepustowości do 5 m3 na dobę, wykorzystywane na potrzeby własnego gospodarstwa domowego lub rolnego w ramach zwykłego korzystania z wód. Zaznaczył przy tym, że w świetle § 11 ust. 1 pkt 1 lit. a oraz ust. 5 rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z 12 lipca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego oraz warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do wód lub do ziemi ścieków, a także przy odprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do wód lub do urządzeń wodnych (Dz. U. poz. 1311), ścieki z oczyszczalni ścieków bytowych, ścieki z oczyszczalni ścieków komunalnych, ścieki bytowe z oczyszczalni ścieków w aglomeracji, ścieki komunalne z oczyszczalni ścieków w aglomeracji, ścieki przemysłowe pochodzące ze stacji uzdatniania wody, ścieki przemysłowe biologicznie rozkładalne, ścieki, o których mowa w § 4 ust. 4, wody z odwodnienia zakładów górniczych oraz ścieki oczyszczane w procesie odwróconej osmozy mogą być wprowadzane do ziemi, jeżeli nie będą stanowiły zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych określonych dla jednolitych części wód podziemnych, o których mowa w art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne, oraz, jeżeli odpowiednio nie zostały przekroczone najwyższe dopuszczalne wartości substancji zanieczyszczających dla ścieków z oczyszczalni ścieków bytowych oraz ścieków z oczyszczalni ścieków komunalnych. Ponieważ przy tym oczyszczalnia zgłoszona przez skarżących znajduje się na terenie aglomeracji W. (ustanowionej uchwałą Rady Miasta W. z [...] r. nr [...] w sprawie wyznaczenia obszaru i granic aglomeracji W. - Dz. Urz. Woj. Śl., poz. [...]) o równoważnej liczbie mieszkańców (RLM) wynoszącej 10.914, powinna zachowywać dopuszczalne normy substancji zanieczyszczających określone dla takich aglomeracji w załączniku nr 3 do powołanego aktu wykonawczego. Równocześnie, zgodnie z § 11 ust. 5 cytowanego rozporządzenia, ścieki pochodzące z własnego gospodarstwa domowego lub gospodarstwa rolnego, zlokalizowanego w aglomeracji, mogą być wprowadzane do ziemi w ramach zwykłego korzystania z wód, w granicach gruntu stanowiącego własność wprowadzającego, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki: (1) ich ilość nie przekracza łącznie 5,0 m3 na dobę; (2) nie przekraczają najwyższych dopuszczalnych wartości substancji zanieczyszczających właściwych dla RLM aglomeracji, na obszarze której zlokalizowane jest gospodarstwo, określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia oraz (3) miejsce ich wprowadzania do ziemi jest oddzielone warstwą gruntu o miąższości co najmniej 1,5 m od najwyższego użytkowego poziomu wodonośnego wód podziemnych.
