Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 10 marca 2022 r., sygn. I SA/Ol 56/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Andrzej Brzuzy (sprawozdawca) Sędziowie sędzia WSA Ryszard Maliszewski sędzia WSA Katarzyna Górska po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 10 marca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Spółki A na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...], nr [...] w przedmiocie zobowiązania podatkowego oraz odmowy zwrotu nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2020 r. oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z [...] Wójt Gminy A (dalej jako: "Wójt Gminy", "Organ I instancji"), wskutek postępowania wszczętego na wniosek Spółki A (dalej jako: "Strona", "Spółka", "Skarżąca") z 2 kwietnia 2021 r. o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2020 r. w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego (dalej jako: "Trybunał", "TK", "Sąd konstytucyjny") z 24 lutego 2021 r., sygn. akt SK 39/19, określił Spółce wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości na rok 2020 w kwocie 511.333,00 zł oraz odmówił zwrotu nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2020 r. w kwocie 313.622,00 zł.
We wskazanym jako podstawa prawna do stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości wyroku, TK orzekł, że art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1170) rozumiany w ten sposób, że o związaniu gruntu, budynku lub budowli z prowadzeniem działalności gospodarczej decyduje wyłącznie posiadanie gruntu, budynku lub budowli przez przedsiębiorcę lub inny podmiot prowadzący działalność gospodarczą, jest niezgodny z art. 64 ust. 1 w związku z art. 31 ust. 3 i art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Jak wynika z akt podatkowych sprawy oraz uzasadnienia rozstrzygnięcia Organu I instancji, wszczęte z urzędu postępowanie podatkowe w sprawie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za lata 2016 - 2020 potwierdziło, że Spółka posiada w użytkowaniu wieczystym nieruchomości położone na terenie gminy A. Bezsporne jest, że posiada ona status przedsiębiorcy i jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą, powołanym wyłącznie w celu prowadzenia tejże działalności. Działalność gospodarcza przez nią prowadzona charakteryzuje się zarządzaniem liniami kolejowymi. Polega na prowadzeniu ruchu kolejowego i administrowaniu liniami kolejowymi, jest to również działalność wspomagająca transport lądowy, w tym utrzymanie linii kolejowych w stanie zapewniającym sprawny i bezpieczny przewóz osób i rzeczy, ale także zagospodarowanie i sprzedaż nieruchomości, kupno i sprzedaż nieruchomości, wynajem nieruchomości, zarządzanie nieruchomościami niemieszkalnymi. W ocenie Wójta Gminy nie jest również sporne, że linia kolejowa ulegała likwidacji, jednakże likwidacja linii kolejowej, bez względu na przyczyny tej decyzji, nic ma wpływu na opodatkowanie gruntów, przez które linia ta przebiega. Zatem w jego ocenie, nieruchomości wykazane przez Spółkę we wniosku o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości, należało uznać za związane z prowadzeniem działalności gospodarczej - takie ich zadeklarowanie w pierwotnie złożonej przez Spółkę deklaracji podatkowej było prawidłowe. Określając wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości na rok 2020, nie stwierdzono jego nadpłaty.
