Wyrok WSA w Lublinie z dnia 10 października 2023 r., sygn. III SA/Lu 303/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Jerzy Drwal Sędziowie: Sędzia WSA Ewa Ibrom Sędzia WSA Anna Strzelec (sprawozdawca) Protokolant: Asystent sędziego Katarzyna Sugier po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 października 2023 r. sprawy ze skargi A. R. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] kwietnia 2023 r. nr [...] w przedmiocie utraty dobrej reputacji przez przewoźnika drogowego oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia 7 kwietnia 2023 r., Inspektor Transportu Drogowego (organ, GITD), po rozpoznaniu wniosku A. R. o ponowne rozpatrzenie sprawy, utrzymał w mocy decyzję własną z dnia 19 grudnia 2022 r. stwierdzającą utratę dobrej reputacji przewoźnika drogowego A. R. prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą A. R. "[...]" z siedzibą w [...].
Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie sprawy.
W dniu 28 lipca 2022 r. GITD zawiadomił przewoźnika drogowego A. R. (dalej jako skarżąca, strona skarżąca, przewoźnik) o wszczęciu z urzędu postępowania w zakresie spełnienia wymogu dobrej reputacji.
Organ ustalił, że decyzją z dnia 24 sierpnia 2021 r. L. Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego nałożył na skarżącą karę pieniężną za popełnienie naruszenia określonego w Ip. 6.3.3 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 220 ze zm.), dalej u.t.d., tj. posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która nie jest jego własną kartą. Naruszenie to stanowi najpoważniejsze naruszenie opisane w grupie 2 pod nr 5 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 2016/403 z 18 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 w odniesieniu do klasyfikacji poważnych naruszeń przepisów unijnych, które mogą prowadzić do utraty dobrej reputacji przez przewoźnika drogowego, oraz zmieniającego załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.Urz. UE L 74 z 19 marca 2016, str. 8), dalej rozporządzenie Komisji nr 2016/403., tj. posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która nie jest jego własną kartą (uznawane za prowadzenie pojazdu bez karty kierowcy). Kara pieniężna wynikająca z przedmiotowej decyzji została w całości zapłacona 8 czerwca 2022 r. Dodatkowo organ przy badaniu dobrej reputacji uwzględnił również inne naruszenia poza najpoważniejszymi tj. dwa bardzo poważne naruszenia stwierdzone w powołanej decyzji L. Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 24 sierpnia 2021 r., tj naruszenie z lp. 5.7.3 załącznika nr 3 do u.t.d. (skrócenie wymaganego skróconego okresu odpoczynku dziennego - zarówno w przypadku załogi jednoosobowej, jak i załogi kilkuosobowej za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 2 godzin), które stanowi naruszenie opisane w grupie 1 pod nr 19 załącznika I do rozporządzenia Komisji nr 2016/403 i z lp. 5.2.3 załącznika nr 3 do u.t.d. (przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 10 godzin w sytuacji, gdy jego wydłużenie w danym tygodniu było dozwolone za każdą rozpoczętą godzinę od 2 godzin), które stanowi naruszenie opisane w grupie 1 pod nr 6 załącznika I do rozporządzenia Komisji nr 2016/403.
