Wyrok WSA w Lublinie z dnia 16 marca 2022 r., sygn. I SA/Lu 50/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Halina Chitrosz-Roicka Sędziowie WSA Wiesława Achrymowicz (sprawozdawca) WSA Jerzy Parchomiuk Protokolant Asystent sędziego Krzysztof Kożuch po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 marca 2022 r. sprawy ze skargi M. N. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odpowiedzialności podatkowej płatnika oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją Dyrektor Izby Administracji Skarbowej (organ) utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w P. (organ I instancji) z [...] orzekającą o odpowiedzialności M. N. (notariusz) jako płatnika za niepobrany podatek od czynności cywilnoprawnych w listopadzie 2018 r.
Organ ustalił, że notariusz [...] listopada 2018 r. sporządził akt notarialny, dotyczący sprzedaży działek gruntu rolnego o powierzchni [...] ha, ale nie pobrał przy tym podatku od czynności cywilnoprawnych z powołaniem się na art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U.2017.1150 - u.p.c.c.). Notariusz wyrażał przekonanie, że w tych niespornych okolicznościach nie spoczywały na nim obowiązki płatnika, bo obwieszczenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi dotyczące wysokości wykorzystanego krajowego limitu skumulowanej kwoty pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie z 13 listopada 2018 r. zostało opublikowane 19 listopada 2018 r. (M.P.2018.1105 - obwieszczenie MRRW z 13 listopada 2018 r.).
Natomiast organ, podobnie jak organ I instancji, nie zgodził się w tej mierze z notariuszem. Nawiązał do art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 10 ust. 2, ust. 3c u.p.c.c., do art. 8, art. 30 § 1, § 5 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz.U.2021.1540 ze zm. - O.p.) oraz do wyroku Trybunału Konstytucyjnego sygn. SK 10/08 (Dz.U.2010.217.1436) i wywiódł, że obowiązkiem notariusza jako płatnika było obliczenie i pobranie podatku od czynności cywilnoprawnych, a następnie jego wpłacenie na rzecz właściwego organu podatkowego. Sporządzając analizowany akt notarialny notariusz stwierdził w § 3, że: - kupujący nabywa grunty w celu powiększenia gospodarstwa rolnego; - powierzchnia gospodarstwa powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha; - gospodarstwo to będzie prowadził przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; - zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) 1408/2013 w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz.UE.L.2013.352.9 ze zm. - rozporządzenie 1408/2013). Natomiast w § 11 aktu notarialnego notariusz zawarł ocenę, że podatku od sporządzonej umowy sprzedaży nie pobrano na podstawie "art. 9 ust. 2" u.p.c.c.
