Wyrok WSA w Warszawie z dnia 23 marca 2022 r., sygn. I SA/Wa 2704/21
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dariusz Pirogowicz Sędziowie WSA Iwona Kosińska (spr.) WSA Joanna Skiba po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 23 marca 2022 r. sprawy ze skargi Z. L. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] września 2021 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na rzecz Z. L. kwotę 680 (sześćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi decyzją z dnia [...] września 2021 r. nr [...], po rozpatrzeniu wniosku Z. Ł., stwierdził, że postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji Naczelnika Gminy [...] z dnia [...] listopada 1976 r. nr [...] zostało umorzone z mocy prawa.
Z uzasadnienia zaskarżonej decyzji wynika, że Naczelnik Gminy [...] decyzją z dnia [...] listopada 1976 r. nr [...] przejął na własność Państwa w zamian za rentę nieruchomość rolną, oznaczoną jako działki nr [...] i [...], o powierzchni [...] ha, położoną w [...], stanowiącą własność J. i G. S. Wnioskiem z dnia 28 lutego 2020 r. Z. Ł. wystąpiła o stwierdzenie nieważności decyzji Naczelnika Gminy [...] z dnia [...] listopada 1976 r.
Rozpatrując złożony wniosek, Minister stwierdził, że z dniem 16 września 2021 r. weszła w życie ustawa z dnia 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. poz. 1491). Zgodnie z art. 2 ust. 2 tej ustawy umarza się z mocy prawa postępowania administracyjne w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji lub postanowienia, wszczęte po upływie trzydziestu lat od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji lub postanowienia i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy ostateczną decyzją lub postanowieniem. Organ przywołał treść art. 104 § 1 kpa i wyjaśnił, że wystąpienie przyczyny umorzenia postępowania z mocy samego prawa powinno znaleźć odzwierciedlenie w formalnej czynności decyzyjnej organu, jaką jest decyzja administracyjna. Przemawiają za tym także: wzgląd na pewność obrotu prawnego (władcze rozstrzygnięcie w formie decyzji jednoznacznie przesądza o losie i wyniku postępowania) oraz zapewnienie możliwości realizacji prawa do sądu (poprzez kontrolę zajścia przesłanek umorzenia w postępowaniu przed sądem administracyjnym).
