Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 12 kwietnia 2022 r., sygn. III SA/Wr 127/21
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący, Sędziowie, , Sędzia WSA Anetta Chołuj (sprawozdawca), Sędzia WSA Barbra Ciołek, Asesor WSA Anna Kuczyńska-Szczytkowska, , , , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 12 kwietnia 2022 r. sprawy ze skargi R. P. na uchwałę Rady Gminy L. P. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie nieudzielenia wotum zaufania Wójtowi Gminy L. P. oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi R. P. (dalej: strona, skarżący) jest uchwała (dalej: uchwała) z dnia [...] 2020 r. Nr [...] Rady Gminy L. (dalej: Rada, organ) w sprawie nieudzielenia wotum zaufania Wójtowi Gminy L. (dalej: Wójt).
Uchwała zgodnie z jej zapisami podjęta została na podstawie art. 28aa ust. 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 713 – dalej u.s.g.). W § 1 uchwały wskazano, że po rozpatrzeniu raportu o stanie Gminy L. oraz przeprowadzeniu debaty nad przedstawionym raportem, Wójtowi Gminy L. nie udziela się wotum zaufania.
Skarżący działając w imieniu własnym zaskarżył uchwałę wnosząc o stwierdzenie jej nieważności, zarzucając naruszenie interesu prawnego skarżącego jako osoby pełniącej funkcję Wójta, poprzez sprzeczne z prawem i nieuzasadnione merytorycznie nieudzielenie skarżącemu pełniącemu funkcję Wójta wotum zaufania za rok 2019. Zarzucił naruszenie przepisów prawa materialnego art. 18 ust. 2 pkt 4a u.s.g. oraz art. 28aa ust. 4 i 9 u.s.g., art. 7 Konstytucji RP, poprzez brak przeprowadzenia przed podjęciem uchwały przez Radę podczas sesji w dniu [...] 2021 r. merytorycznej debaty na temat przedstawionego Raportu o stanie Gminy za rok 2019 i związanej z tym oceny działań Wójta – skarżącego w szczególności w zakresie realizacji polityk, programów i strategii, uchwał rady gminy i budżetu obywatelskiego przez co podjęcie uchwały w sprawie wotum zaufania Wójtowi w której Rada nie udzieliła Wójtowi wotum zaufania za rok 2019 bezwzględną większością głosów, miało charakter wyłącznie personalny, polityczny, a podjęta uchwała jest sprzeczna z głównym założeniem instytucji wotum zaufania, jakim jest zwiększenie nadzoru nad działalnością organu wykonawczego i transparentności jego działań.
