Postanowienie NSA z dnia 21 kwietnia 2022 r., sygn. III OSK 707/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Mirosław Wincenciak po rozpoznaniu w dniu 21 kwietnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku G. o zawieszenie postępowania przed Naczelnym Sądem Administracyjnym w sprawie ze skargi kasacyjnej G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 października 2021 r. sygn. akt I SA/Wa 655/21 oddalającego skargę G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] lutego 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji postanawia odmówić zawieszenia postępowania przed Naczelnym Sądem Administracyjnym.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 6 października 2021 r. sygn. akt I SA/Wa 655/21 oddalił skargę G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] lutego 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji.
Powyższy wyrok stał się przedmiotem skargi kasacyjnej G. do Naczelnego Sądu Administracyjnego, w której zarzucono naruszenie przepisów prawa procesowego, które miało istotny wpływ na wynik sprawy, tj. art. 145 § 1 pkt 3 w zw. z art. 161 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j.: Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm., dalej w skrócie "p.p.s.a.") w związku z art. 156 § 2 i art. 158 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.: Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm., dalej w skrócie "k.p.a."), poprzez wydanie w sprawie merytorycznego rozstrzygnięcia, pomimo, że Sąd pierwszej instancji powinien wydać postanowienie o umorzeniu postępowania, które stało się bezprzedmiotowe z uwagi na to, że od dnia doręczenia decyzji Urzędu [...] z dnia [...] września 1983 r., o której stwierdzenie nieważności wnioskowała strona, upłynęło zarówno dziesięć, jak i trzydzieści lat, co potwierdził sam Sąd w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku, stwierdzając, iż: "W kwestii formalnej należy jedynie podnieść, że ponieważ wniosek o stwierdzenie nieważności ww. decyzji z 1983 r. został złożony w 2017 r. a więc ponad 30 lat po jej wydaniu, w aktualnym stanie prawnym, wobec nowelizacji przepisów kpa, weryfikowanie w trybie administracyjnym ww. decyzji nie jest dopuszczalne.".
