Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 5 maja 2022 r., sygn. I SA/Ol 146/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Ryszard Maliszewski Sędziowie sędzia WSA Przemysław Krzykowski sędzia WSA Andrzej Brzuzy (sprawozdawca) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 5 maja 2022 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Spółki A na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...], nr [...] w przedmiocie zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2021 r. oraz odmowy zwrotu nadpłaty od stycznia do kwietnia 2021 r. oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z 31 sierpnia 2021 r. Wójt Gminy B. (dalej: (dalej jako: "Wójt Gminy", "Organ I instancji"), wskutek postępowania wszczętego na wniosek P. Spółka Akcyjna z siedzibą w W. (dalej jako: "Strona", "Spółka", "Skarżąca") z 2 kwietnia 2021 r. o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2021 r. w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego (dalej jako: "Trybunał", "TK", "Sąd konstytucyjny") z 24 lutego 2021 r., sygn. akt SK 39/19, określił Spółce wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości na rok 2021 w kwocie 1.003.752,00 zł oraz odmówił zwrotu nadpłaty w podatku od nieruchomości za okres od stycznia do kwietnia 2021 r. w kwocie 69.136,00 zł.
We wskazanym jako podstawa prawna do stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości wyroku, TK orzekł, że art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1170, ze zm. - dalej jako: "U.p.o.l.").) rozumiany w ten sposób, że o związaniu gruntu, budynku lub budowli z prowadzeniem działalności gospodarczej decyduje wyłącznie posiadanie gruntu, budynku lub budowli przez przedsiębiorcę lub inny podmiot prowadzący działalność gospodarczą, jest niezgodny z art. 64 ust. 1 w związku z art. 31 ust. 3 i art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Jak wynika z akt podatkowych sprawy oraz uzasadnienia rozstrzygnięcia Organu I instancji, Spółka na wezwanie przedłożyła 15 kwietnia 2021 r. korekty deklaracji DN-1 za lata 2016-2020. Korekta deklaracji na podatek od nieruchomości na 2021 r. dotyczyła zmiany zasady opodatkowania gruntów o powierzchni 357.600 m2, w skład których wchodzą działki: Nr ew. [...] obręb M. powierzchnia 117.800 m2, Nr ew. [...] obręb S., powierzchnia 72.500 m2, Nr ew. [...] obręb K.- powierzchnia 151.700 m2, Nr ew. [...] obręb M.- powierzchnia 15.600 m2. Spółka wyjaśniła, że grunty wraz z naniesieniami nie są wykorzystywane na potrzeby własne jak również jako inwestycja w nieruchomości. W związku z powyższym grunty, deklarowane dotychczas przez Spółkę jako związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków, opodatkowane najwyższą stawką - Strona zakwalifikowała korektą deklaracji do gruntów pozostałych, opodatkowanych niższą stawką. Wójt Gminy odnosząc się do wniosku Strony i złożonej korekty deklaracji określił Spółce wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2021 r. w kwocie 1.003.752,00 zł (wysokość zobowiązania od poszczególnych przedmiotów opodatkowania została określona w załączniku nr 1 do decyzji) oraz odmówił zwrotu nadpłaty podatku od nieruchomości za okres od stycznia do kwietnia 2021 r. w kwocie 69.136,00 zł. Podkreślił, że podatnik nie określił wysokość nadpłaty za 2021 rok, jednak Organ I instancji uwzględnił istotę wniosku.
