Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 11 maja 2022 r., sygn. IV SA/Wr 812/21
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Asesor WSA Ewa Kamieniecka, Marta Pająkiewicz-Kremis, Protokolant starszy referent sądowy Katarzyna Kiermacka, po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 11 maja 2022 r. sprawy ze skargi Stowarzyszenia [...] z/s w T. na akt Burmistrza Gminy T. z dnia [...], nr [...] w przedmiocie ustalenia opłaty za udostępnienie informacji publicznej I. uchyla zaskarżony akt; II. zasądza od Burmistrza Gminy T. na rzecz strony skarżącej kwotę 100 (słownie: sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Przedmiotem zaskarżenia w sprawie jest akt Burmistrza Gminy T. (dalej: organ) z dnia 6 października 2021 r. nr [...] ustalający Stowarzyszeniu [...] z siedzibą w T. (dalej: strona, wnioskodawca, stowarzyszenie) opłatę za udostępnienie informacji publicznej na wniosek z dnia 24 marca 2021 r.
W uzasadnieniu zaskarżonego aktu - nawiązując do wniosku strony o udostępnienie informacji publicznej z dnia 24 marca 2021 r. w zakresie kopii decyzji, pism, wniosków i innych dokumentów związanych z przyznaniem stypendiów sportowych w Gminie T. w 2019 r. dotyczących zawodników/sportowców, których uprawianą dyscypliną jest piłka nożna - wskazał, że Urząd Miejski w T. może, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2176 ze zm., dalej: u.d.i.p.), pobrać opłatę od wnioskodawcy w sytuacji obciążenia go dodatkowymi kosztami związanymi ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku. Organ poinformował wnioskodawcę, że "po rozeznaniu rynku" stwierdził, iż koszt udostępnienia żądanej informacji w formie listowej (kserokopie dokumentów) wyniesie około 145 zł, natomiast udostępnienie informacji drogą elektroniczną jest niemożliwe z powodu ograniczeń poczty, ze względu na wielkość pliku (powyżej 50MB). Burmistrz podkreślił, że na podstawie art. 15 ust. 2 u.d.i.p., udostępnienie informacji zgodnie z wnioskiem, następuje po upływie 14 dni od dnia powiadomienia wnioskodawcy o wysokości opłaty, chyba że wnioskodawca dokona w tym terminie zmiany wniosku w zakresie sposobu lub formy udostępnienia informacji albo wycofa wniosek. Organ wyjaśnił, że w przypadku zmiany formy udostępnienia informacji żądanych dokumentów z listownej na skany, koszt przygotowania informacji wyniesie około 115 zł. W związku z powyższym, organ poinformował stronę o konieczności wpłaty przez nią opłaty odpowiadającej kosztom przygotowania kserokopii żądanej dokumentacji, chyba że w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszego powiadomienia strona dokona zmiany wniosku w zakresie sposobu udostępnienia informacji.
