Wyrok NSA z dnia 17 maja 2022 r., sygn. II GSK 2040/18
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dorota Dąbek Sędzia NSA Mirosław Trzecki (spr.) Sędzia del. WSA Tomasz Smoleń po rozpoznaniu w dniu 17 maja 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. S.A. w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 lipca 2018 r., sygn. akt VI SA/Wa 415/18 w sprawie ze skargi A. S.A. w K. na czynność Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z dnia [...] grudnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie publikacji wykazu odbiorców przemysłowych 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od A. S.A. w K. na rzecz Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 6 lipca 2018 r., sygn. akt VI SA/Wa 415/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę A. S.A. w K. na czynność Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z [...] grudnia 2017 r. w przedmiocie publikacji wykazu odbiorców przemysłowych.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (dalej "Prezes URE") w ogłosił [...] grudnia 2017 r. w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Regulacji Energetyki (Informacja Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki nr [...] z [...] grudnia 2017 r.) wykaz odbiorców przemysłowych, którzy złożyli oświadczenie, o którym mowa w art. 52 ust. 3 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2017 r. poz. 1148, dalej "u.o.ź.e."), w części dotyczącej odbiorców przemysłowych, o których mowa w art. 52 ust. 2 pkt 1 u.o.ź.e. W wykazie tym nie została umieszczona A. S.A. w K. (dalej "skarżąca"), więc złożyła skargę na ten wykaz.
Skarżąca wyjaśniła, że sporządziła i złożyła Prezesowi URE oświadczenie, o którym mowa w art. 52 ust. 3 u.o.ź.e., za 2017 r. wraz z opinią potwierdzającą prawidłowość wyliczenia wartości współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej.
Wskazała, że brak wskazania w wykazie Prezesa URE z [...] grudnia 2017 r. miał bezpośredni wpływ na sferę jej praw i obowiązków. Nieuwzględnienie skarżącej w ww. wykazie uniemożliwia jej skorzystanie z uprawnienia, o którym mowa w art. 53 ust. 1 u.o.ź.e., polegającego na zmniejszeniu ilości energii elektrycznej, objętej obowiązkiem uzyskania i przedstawienia do umorzenia Prezesowi URE świadectw pochodzenia. Konsekwencją powyższego było ponadto zawyżenie podstawy obliczenia opłaty OZE, o której mowa w art. 95 ust. 1 i art. 96 ust. 1 u.o.ź.e., co wynikało z art. 96 ust. 2 tej ustawy. Obliczając powyższą opłatę, płatnik opłaty OZE będzie kierował się opublikowanym w Biuletynie Informacji Publicznej URE wykazem, nie będzie zaś prowadził własnych ustaleń w tym zakresie.
