Wyrok NSA z dnia 25 maja 2022 r., sygn. III OSK 1085/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędziowie Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 25 maja 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej S. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 października 2018 r. sygn. akt IV SA/Wa 1470/18 w sprawie ze skargi S. S. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] marca 2018 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 4 października 2018 r. sygn. akt IV SA/Wa 1470/18 oddalił skargę S. S. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (dalej w skrócie GIOŚ) z dnia [...] marca 2018 r. nr [...] utrzymującą w mocy decyzję Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska (dalej w skrócie MWIOŚ) z dnia [...] maja 2017 r. znak [...], którą wymierzono skarżącej administracyjną karę pieniężną w wysokości 10.000 zł za gospodarowanie odpadami niezgodnie z posiadanym zezwoleniem na przetwarzanie odpadów.
W motywach orzeczenia Sąd pierwszej instancji wskazał, że organy prawidłowo zastosowały w niniejszej sprawie art. 194 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2016 r. poz. 1987) zwanej dalej w skrócie ustawą o odpadach, gdyż ze zgromadzonej przez organy dokumentacji (m.in. protokołu kontroli przeprowadzonej w dniach 10 lutego – 17 marca 2017 r., protokołu przesłuchania skarżącej z dnia 10 lutego 2017 r. i 21 lutego 2017 r. i z przesłuchania J. S. z dnia 10 lutego 2017 r., sprawozdania z badań nr [...] i nr [...]) bezsprzecznie wynika, że skarżąca prowadziła działalność w sposób niezgodny z warunkami posiadanej decyzji Marszałka Województwa Mazowieckiego z dnia [...] listopada 2014 r. nr [...], tj. wypełniała wyrobisko kruszywa naturalnego w miejscowości [...], gmina [...] odpadami, które nie zostały ujęte w posiadanym zezwoleniu na przetwarzanie odpadów niebezpiecznych poza instalacjami i urządzeniami (fragmenty tworzyw sztucznych, folii, drewno i metal zmieszane z gruzem budowlanym), co stanowi naruszenie przepisów ustawy o odpadach oraz rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 11 maja 2015 r. w sprawie odzysku odpadów poza instalacjami i urządzeniami (Dz. U. z 2015 r. poz. 796). Nie przestrzegała także obowiązku kontroli przyjmowanych odpadów pod kątem zgodności z posiadanym zezwoleniem oraz dokonywała odzysku poprzez wypełnianie wyrobiska odpadami w sposób nieuporządkowany, zapewniający nierównomierny wzrost poziomu odtwarzanego terenu niecki wyrobiska. Rekultywacja nie była prowadzona od najniżej położonej części wyrobiska, a odpady z uwagi na trudny dostęp, były częściowo spychane tworząc skarpę.
