Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 26 maja 2022 r., sygn. II SA/Gl 439/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Rafał Wolnik, Sędziowie Asesor WSA Tomasz Dziuk, Sędzia WSA Elżbieta Kaznowska (spr.), po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 26 maja 2022 r. sprawy ze skargi M. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia 25 stycznia 2022 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 25 listopada 2021 r. M.S. (dalej: strona, skarżąca) zwróciła się do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w K. o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad synem J.S. Do wniosku dołączyła orzeczenie Miejskiego Zespołu do spraw Orzekania o Niepełnosprawności z dnia 2 lipca 2018 r. oraz wyrok Sądu Rejonowego [...] w K. [...] Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z dnia [...] r. sygn. akt [...].
Decyzją z dnia 29 listopada 2021 r. nr [...] Prezydent Miasta K. (dalej organ pierwszej instancji), działając na podstawie art. 17 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.jedn. Dz.U. 2020 r., poz. 111) odmówił przyznania stronie świadczenia pielęgnacyjnego w związku z koniecznością opieki nad dzieckiem. W uzasadnieniu organ stwierdził, iż z przedłożonego w sprawie materiału dowodowego wynika, że syn strony legitymuje się orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, podczas gdy z obowiązujących przepisów - art. 17 ust. 1 pkt 4 świadczenie pielęgnacyjne przysługuje osobie, który rezygnuje z pracy, aby opiekować się niepełnosprawnym członkiem rodziny, legitymującym się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji.
