Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 8 czerwca 2022 r., sygn. II SA/Bd 131/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Elżbieta Piechowiak Sędziowie sędzia WSA Renata Owczarzak (spr.) asesor WSA Mariusz Pawełczak po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 8 czerwca 2022 r. sprawy ze skargi S. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] grudnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę.
Uzasadnienie
UZASADNIENIE
Decyzją z dnia [...] listopada 2021 r., znak akt: MGOPS.5233.[...].5.2021 Burmistrz M. i Gminy S., działając na podstawie art. 3 pkt. 11, art. 4, art.5, art.6, art. 7, art. 8, art. 14, art. 17, art. 20, art. 23, art. 24, art. 26,art. 32 ustawy z dnia 28 listopada 2003 roku o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2020 r., poz. 111 ze zm.), rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 lipca 2017 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o przyznanie świadczeń rodzinnych oraz zakresu informacji, jakie mają być zawarte we wniosku, zaświadczeniach i oświadczeniach o ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1466) oraz art. 104, 107, art. 127a, 130 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 735 ze zm.), a także rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 lipca 2018 r. w sprawie wysokości dochodu rodziny albo dochodu osoby uczącej się stanowiących podstawę ubiegania się o zasiłek rodzinny i specjalny zasiłek opiekuńczy, wysokości świadczeń rodzinnych oraz wysokości zasiłku dla opiekuna (Dz. U. z 2018 r., poz. 1497), orzekł o odmowie przyznania S. W. świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej wnioskowanego na matkę J. W..
W uzasadnieniu decyzji Burmistrz M. i Gminy S. zaznaczył, iż na podstawie art. 6 k.p.a. i art. 7 Konstytucji RP organy administracji publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Opisując przebieg dotychczasowego postępowania, obowiązujący stan prawny i istniejący stan faktyczny organ I instancji wskazał, iż osoba wymagająca opieki legitymuje się trwałą niezdolnością do samodzielnej egzystencji, przy czym nie da się ustalić daty powstania niepełnosprawności. Nawiązując do treści art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych orzekający organ podniósł, iż nie jest spełniona przesłanka wynikająca z tego przepisu.
