Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 7 lipca 2022 r., sygn. II SA/Wr 168/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Adam Habuda Sędziowie: Sędzia NSA Halina Filipowicz-Kremis Asesor WSA Marta Pawłowska (spr.) po rozpoznaniu w Wydziale II w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 7 lipca 2022 r. sprawy ze skargi L. P. sp. z o.o. z/s w L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie ustalenia dopuszczalnego poziomu hałasu oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
Zaskarżoną w niniejszej sprawie decyzją z dnia [...], Samorządowe Kolegium Odwoławcze w L., po rozpoznaniu odwołania L. Spółki z o.o. w L. od decyzji Prezydenta Miasta L. z dnia [...], uchyliło w całości zaskarżoną decyzję i rozpoznając merytorycznie sprawę orzekło o ustaleniu dla L. Spółka z o.o. w L. dopuszczalny poziom hałasu przenikającego do środowiska z terenu zakładu prowadzonego przez ww spółkę przy ulicy [...] w L., wyrażony równoważnym poziomem dźwięku w porze nocy w godzinach 2200- 600 - LAeq N – 40 dB.
Decyzje tę wydano w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W dniu [...] do Prezydenta Miasta L. wpłynęła informacja z Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w L. zawierająca wyniki badań poziomu hałasu emitowanego z przedsiębiorstwa strony skarżącej (wówczas jeszcze występującej pod nazwą L. Spółka z o.o.), z której wynikało, że najwyższy poziom hałasu emitowany w dzień wynosi 49,3 dB, a w nocy, tj. pomiędzy godzinami 2200- 600, wynosi 48,5 dB.
W związku z przekazaną informacją, Prezydent Miasta L. w dniu [...] wszczął z urzędu postępowanie w sprawie ustalenia dopuszczalnego poziomu hałasu emitowanego do środowiska przez zakład strony skarżącej, po czym, w dniu [...] wydał decyzję ustalającą dopuszczalny poziom hałasu przenikającego do środowiska z zakładu skarżącej w godzinach 600-2200- 50 dB, w godzinach 2200-600 – 40 dB.
Decyzja ta została uchylona przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w L., które nakazało organowi pierwszej instancji ponowne przeprowadzenie postępowania i ustalenie czy zakład w ogóle znajduje na terenie co do którego obowiązują dopuszczalne normy hałasu, w tym ustalenie, czy teren na którym położony jest zakład skarżącej objęty jest ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz zbadanie formalnej poprawności przeprowadzonych przez WIOŚ badań hałasu.
