Postanowienie WSA w Olsztynie z dnia 12 lipca 2022 r., sygn. II SA/Ol 289/22
Dnia 12 lipca 2022 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Tadeusz Lipiński Sędziowie sędzia WSA Ewa Osipuk sędzia WSA Bogusław Jażdżyk (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 12 lipca 2022 roku sprawy ze skarg K. Z., P. K. i J. K. na zarządzenie Wójta Gminy G. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie określenia wysokości opłat za centralne ogrzewanie postanawia I. odrzucić skargi; II. zwrócić skarżącej K. Z. kwotę 300 zł (trzysta złotych), skarżącemu P. K. kwotę 300 zł (trzysta złotych) oraz skarżącemu J. K. kwotę 300 zł (trzysta złotych) tytułem zwrotu uiszczonego wpisu od skargi.
Uzasadnienie
Wójt Gminy Grunwald zarządzeniem z 24 stycznia 2022 r. nr 6/2022 określił wysokość opłat za centralne ogrzewanie. Jako podstawę zarządzenia organ wskazał art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1372 ze zm., dalej jako: u.s.g. lub ustawa). W § 1 określono miesięczne stawki opłaty za centralne ogrzewanie w lokalach mieszkalnych i użytkowych z kotłowni znajdujących się w poszczególnych miejscowościach na terenie Gminy Grunwald. W § 2 wskazano, że do podanych wysokości miesięcznych stawek za centralne ogrzewanie należy doliczyć stawkę podatku VAT. W § 4 zarządzenia wskazano, że traci moc zarządzenie Wójta Gminy Grunwald nr 166/2021 z 30 grudnia 2021 r., zaś w § 5 ustalono, że zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia. W uzasadnieniu zarządzenia organ wskazał na zmiany przepisów dotyczących wysokości stawek podatku VAT odnoszących się do energii cieplnej.
Pismem z 23 lutego 2022 r. skargę na powyższe zarządzenie wywiodła K. Z. (dalej jako: skarżąca), wnosząc o stwierdzenie nieważności powyższego zarządzenia. Skarżąca zarzuciła organowi naruszenie art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy, polegające na określeniu w w/w zarządzeniu stawek opłat za centralne ogrzewanie w lokalach mieszkalnych i użytkowych, co do których Gmina Grunwald nie posiada tytułu prawnego oraz art. 45 ust. 1 w zw. z art. 45a ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2022 r., poz. 716; dalej jako: u.p.e.), polegające na ustaleniu opłat za centralne ogrzewanie w sposób sprzeczny z w/w przepisami, a w szczególności nie zapewniający ochrony interesów odbiorców przed nieuzasadnionym poziomem cen i stawek opłat.
