Wyrok NSA z dnia 14 lipca 2022 r., sygn. II OSK 2261/19
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Leszek Kiermaszek (spr.) Sędziowie sędzia NSA Arkadiusz Despot - Mładanowicz sędzia del. WSA Piotr Broda Protokolant asystent sędziego Aleksandra Tokarczyk po rozpoznaniu w dniu 14 lipca 2022 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej R. D. i D. D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 19 lutego 2019 r. sygn. akt III SA/Kr 1117/18 w sprawie ze skargi R. D. i D. D. na decyzję Małopolskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Krakowie z dnia 17 sierpnia 2018 r. nr 83/2018 w przedmiocie nakazu usunięcia niedozwolonej reklamy oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z dnia 19 lutego
2019 r., sygn. akt III SA/Kr 1117/18 oddalił skargę R. D. i D. D. (dalej określanych jako skarżący) na decyzję Małopolskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Krakowie z dnia 17 sierpnia 2018 r., nr 83/2018 w przedmiocie nakazu usunięcia niedozwolonej reklamy.
Wyrok został wydany w następujących okolicznościach stanu faktycznego
i prawnego sprawy:
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Krakowie decyzją z dnia 14 maja 2018 r. nakazał skarżącym, wspólnikom [...] s.c. D. R., D. D.w [...], usunąć z powierzchni okna usytuowanego obok drzwi wejściowych do lokalu użytkowego Solarium [...] przy ul. [...] w [...] niedozwoloną reklamę, w terminie do dnia 30 czerwca 2018 r. Wydanie decyzji poprzedziła kontrola organu przeprowadzona w dniu 26 marca 2018 r.
W uzasadnieniu decyzji organ stwierdził, że na oknie od zewnątrz – obok drzwi wejściowych do budynku, w którym prowadzona jest działalność – umieszczona jest informacja "piękna i zdrowa opalenizna". Uznał, że stanowiła ona niedozwoloną reklamę, ponieważ mogła zachęcać przeciętnego konsumenta do skorzystania z usług solarium, w szczególności poprzez zaakcentowanie w jej treści promowania zdrowia poprzez opaleniznę. W jego ocenie jej "warstwa" promocyjna przewyższa tę informacyjną, gdyż zmierza ona do popularyzowania korzystania
