Postanowienie NSA z dnia 7 marca 2023 r., sygn. III OSK 6999/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędziowie Sędzia NSA Rafał Stasikowski Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 7 marca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej W. D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 maja 2021 r. sygn. akt IV SA/Wa 2629/20 w sprawie ze skargi W. D. na decyzję Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia 23 października 2020 r. nr KZŚ.412.1.2020.kw w przedmiocie odmowy zwolnienia od zakazu oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zaskarżonym wyrokiem z dnia 13 maja 2021 r. sygn. akt IV SA/Wa 2629/20 oddalił skargę W. D.(dalej jako skarżący) na decyzję Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia 23 października 2020 r. nr KZŚ.412.1.2020.kw utrzymującą w mocy decyzję Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w K. Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia 31 lipca 2020 r. nr KR.RZŚ.412.4.2019.AB o odmowie zwolnienia od zakazu wprowadzania do ziemi ścieków w odległości mniejszej niż kilometr od miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli oraz plaży publicznej przy zbiorniku wodnym C., odprowadzanych z indywidualnej oczyszczalni ścieków bytowych na działce nr [...] w miejscowości C., gmina R..
W uzasadnieniu orzeczenia Sąd pierwszej instancji podzielił stanowisko organów, że w niniejszej sprawie nie wystąpiły przesłanki określone w art. 76 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2020 r. poz. 310) zwanej dalej P.w., uzasadniające możliwość zwolnienia od zakazu wprowadzania ścieków do ziemi, w odległości mniejszej niż kilometr od miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli oraz plaży publicznej, o którym mowa w art. 75 pkt 3 lit. e P.w.
Z ustaleń poczynionych w sprawie wynika, że nieruchomość, na której zlokalizowana jest indywidualna przydomowa oczyszczalnia ścieków należąca do skarżącego, położona jest w odległości mniejszej niż kilometr od granic kąpielisk, miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli oraz plaż publicznych nad wodami. W trakcie rozprawy administracyjnej połączonej z wizją terenową w dniu 21 lipca 2020 r., w której uczestniczył również skarżący ustalono, że odległość od plaży publicznej funkcjonującej przy zbiorniku wodnym C. do miejsca zrzutu ścieków do ziemi (tj. lokalizacji drenażu rozsączającego oczyszczone ścieki na działce nr [...]) wynosi 220 m. Zbiornik wodny C. jest popularnym miejscem rekreacyjnym wykorzystywanym do kąpieli. W 2019 r. funkcjonowało tam miejsce okazjonalnie wykorzystywane do kąpieli, stosownie do art. 16 pkt 28 P.w., które zostało zorganizowane w wyniku podjęcia uchwały przez Radę Miejską w S. w dniu [...] czerwca 2019 r. nr [...] w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli, funkcjonującego przez okres nie dłuższy niż 30 dni w roku kalendarzowym 2019, położonego w miejscowości J. - zbiornik C. - plaża główna (Dz. Urz. Woj. [...] r. poz. [...]). Co prawda Gmina R. nie utworzyła w 2020 r. miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli z uwagi na pandemię Covid-19, zatem w momencie wydawania decyzji przez organ pierwszej instancji nie istniało formalnie usankcjonowane uchwałą rady gminy miejsce okazjonalnie wykorzystywane do kąpieli, to jednak uwzględnieniu podlegało istnienie plaży publicznej położonej w części na działce nr [...], obręb [...] w miejscowość C.. Omawiany teren zlokalizowany przy zbiorniku wodnym C., jako pozbawiony roślinności, z bezpośrednim dostępem do wody, wykorzystywany od początku istnienia tego zbiornika do wypoczynku, uprawniania turystyki i sportów wodnych, należało zdaniem Sądu uznać więc, wbrew argumentacji skarżącego, za plażę publiczną.
