Postanowienie WSA w Warszawie z dnia 8 sierpnia 2023 r., sygn. I SA/Wa 1501/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący asesor WSA Anna Milicka-Stojek (spr.) po rozpoznaniu w dniu 8 sierpnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi J. S. na pismo Burmistrza [...] z dnia 31 grudnia 2015 r. w przedmiocie podwyższenia opłaty za centralne ogrzewanie postanawia: odrzucić skargę.
Uzasadnienie
J. S. (dalej jako "skarżący") wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie pismo z 6 kwietnia 2023 r. zatytułowane "Wniosek w sprawie o unieważnienie decyzji Burmistrza [...]" (dalej jako "Burmistrz" lub "organ"), wnosząc o "unieważnienie decyzji o podwyżce opłat za centralne ogrzewanie zawartej w piśmie skierowanym do mnie przez p.o. Burmistrza [...] U. K. z dnia 31.12.2015 r." W uzasadnieniu skargi wskazał, że zaskarżone pismo podnosi skokowo opłaty za c.o., do czego Urząd Gminy nie ma prawa w świetle ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2023 r. poz. 725), powoływanej dalej jako "ustawa o ochronie praw lokatorów". Pismo to powołuje się przy tym na umowę Gminy ze Wspólnotą Mieszkaniową, która to umowa: 1) została zawarta w celu partycypacji Wspólnoty Mieszkaniowej w kosztach remontu komina na kotłowni będącej własnością Urzędu Gminy, a żadna umowa między Gminą i innym podmiotem, który nie jest dostarczycielem mediów (tu: ciepła), nie może być powodem zmiany umowy z lokatorem wynajmującym lokal od Urzędu Gminy; 2) umowa ta w 2018 r. stała się bezprzedmiotowa, ponieważ komin został rozebrany, a Urząd Gminy przeszedł na ogrzewanie gazowe (blok też – w tym celu zakupiono do bloku osobne piece i przestało istnieć połączenie ciepłownicze między kotłownią Urzędu Gminy a blokiem); 3) mimo tych zmian od 2015 r. Urząd Gminy nie skierował do skarżącego żadnego pisma o zmianie wysokości opłat. Mając powyższe na uwadze skarżący wniósł o: nakazanie, by Burmistrz wycofał skierowany wobec skarżącego nakaz windykacji niesłusznie naliczonych kwot; pouczenie Burmistrza, że należności za centralne ogrzewanie nie są czynszem, który skarżący zawsze opłaca w poprawnej wysokości, gdy tymczasem we wszystkich pismach wykazywane jest zadłużenie skarżącego w uiszczaniu czynszu; nałożenie na Burmistrza kary za nieterminowe odpowiadanie na pisma skarżącego.
