Wyrok WSA w Krakowie z dnia 13 marca 2024 r., sygn. III SA/Kr 1699/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Maria Zawadzka Sędziowie: Sędzia WSA Renata Czeluśniak Asesor WSA Marta Kisielowska (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 13 marca 2024 r. sprawy ze skargi E. sp. z o.o. z siedzibą w T. na decyzję Małopolskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z dnia 21 września 2023 r. znak NP.906.9.2023 w przedmiocie opłaty za czynności kontrolne I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji; II. zasądza na rzecz E. sp. z o.o. z siedzibą w T. od Małopolskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego 387 (słownie: trzysta osiemdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia 21 września 2023 r., znak NP.906.9.2023 Małopolski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny utrzymał w mocy decyzję Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w T. z dnia 28 czerwca 2023 r. w przedmiocie ustalenia opłaty w kwocie 608 złotych za czynności kontrolne przeprowadzone w dniu 7 czerwca 2023 r. w E. sp. z o.o. z siedzibą w T. (dalej: "skarżąca"), w wyniku których stwierdzono uchybienia wymagań higienicznych i zdrowotnych udokumentowanych w protokole NHP.149.2023.6 z dnia 7 czerwca 2023 r. (punkt 1) oraz obciążającą ustaloną opłatą skarżącą (punkt 2). Podstawę prawną decyzji stanowił art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 775, dalej: "k.p.a."), art. 12 ust. 2 pkt 1 i art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 338 ze zm., dalej: "u.p.i.s.").
Zaskarżona decyzja zapadła w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W dniu 7 czerwca 2023 r. w godzinach od 8.30 do 12.30 przeprowadzono kontrolę u skarżącej – w zakładzie na ulicy [...] oraz [...] w T. W wyniku kontroli stwierdzono następujące nieprawidłowości: brak aktualnych pomiarów natężenia dźwięku na stanowisku pracy operator prasy hydraulicznej, brak badań natężenia pyłu na stanowisku pracy spawacz, brak badań stężenia czynników chemicznych na stanowisku pracy spawacz- naruszenie art. 227 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 1465, dalej: "Kodeks pracy"); brak planu zmierzającego do ograniczenia hałasu w przypadku przekroczenia progu działania - naruszenie § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne (Dz. U. z 2005 r., nr 157, poz. 1318, dalej: "rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy"); brak rejestru czynników szkodliwych – naruszenie § 18 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 2 lutego 2011 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz. U. z 2023 r., poz. 419, dalej: "rozporządzenie Ministra Zdrowia"); brak kart badań i pomiarów czynników szkodliwych – naruszenie § 18 ust. 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia. Skarżąca nie wniosła zastrzeżeń do ustaleń stanu faktycznego wskazanych w protokole.
