Wyrok WSA w Krakowie z dnia 18 kwietnia 2024 r., sygn. II SA/Kr 233/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Sebastian Pietrzyk (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Paweł Darmoń Sędzia WSA Małgorzata Łoboz Protokolant: sekretarz sądowy Anna Bubula po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi skargi E. S.L z siedzibą w H. i M. W. na uchwałę nr LXXV/2081/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 15 grudnia 2021 roku w sprawie ustanowienia użytku ekologicznego "Łąki na Klinach" oddala skargę.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi E. SL z siedzibą w B. oraz M. W. – dalej łącznie jako "Skarżący" reprezentowanych przez pełnomocnika radcę prawnego D. D. jest uchwała nr LXXV/2081/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 15 grudnia 2021 r. w sprawie ustanowienia użytku ekologicznego "Łąki na Klinach" (Dz.Urz.Woj.Mał. z 2021 r. poz. 7991) – dalej też jako "uchwała".
Skarżący zaskarżyli przedmiotową uchwałę w części t.j. w odniesieniu do nieruchomości położonej w Krakowie, oznaczonej jako działka nr [...], ob. [...] Kraków Podgórze, dla której Sąd Rejonowy dla Krakowa - Podgórza w Krakowie, IV Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgę wieczystą nr [...]
W skardze podnieśli zarzuty naruszenia
1. art. 2 ust. 1 i ust. 2 w zw. z art. 6 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 42 w zw. z art. 44 ust. 2 u.o.p. poprzez błąd w subsumpcji i niewłaściwe zastosowanie oraz wadliwą wykładnię poprzez niewłaściwe, nieprecyzyjne i wewnętrznie sprzecznie oznaczenie użytku ekologicznego "Łąki na Klinach", z uwagi na określenie punktów załamania granic (w załączniku nr 2 do uchwały) użytku ekologicznego (Enklawy nr [...]) na terenie działki [...] ob. [...] Kraków-Podgórze, pomimo iż zaskarżona uchwała w § 1 ust. 1 nie ustanowiła użytku ekologicznego na działce nr [...],
2. naruszenie prawa materialnego, a to art. 42, art. 44 ust. 1 i 2 oraz art. 45 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody poprzez wydanie zaskarżonej uchwały, ustanowienie użytku ekologicznego "Łąki na Klinach" na terenie działki nr [...] ob. [...] Kraków-Podgórze oraz wprowadzenie zakazów ujętych w § 3 zaskarżonej uchwały pomimo nieprzeprowadzenia jakichkolwiek badań fauny i flory na tym obszarze oraz użycie nieaktualnych opracowań mapowych, sporządzonych odpowiednio 15 i 6 lat przed datą podjęcia uchwały, a co za tym idzie określenie obszaru tworzonego użytku ekologicznego w sposób dowolny, nie poparty stosownymi materiałami w postaci inwentaryzacji, opinii czy ekspertyz, niezbędnych dla uznania, że dany obszar zasługuje na ochronę oraz dla określenia położenia użytku i ustanowienia katalogu adekwatnych zakazów wskazanych w art. 45 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody,
