Wyrok WSA w Krakowie z dnia 19 kwietnia 2024 r., sygn. I SA/Kr 1072/23
|Sygn. akt I SA/Kr 1072/23 | [pic] W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 19 kwietnia 2024 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia: WSA Grzegorz Klimek, Sędziowie: WSA Waldemar Michaldo (spr.), WSA Jarosław Wiśniewski, Protokolant: Sekretarz sądowy Maksymilian Krzanowski, , po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 kwietnia 2024 r., sprawy ze skargi M. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 29 września 2023 r. nr SKO.Pod./4140/914/2023 w przedmiocie podatku od środków transportowych za 2023 r. skargę oddala.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 29 czerwca 2023 r. nr PD.01.5.3124.6.F.130.2023.JF Prezydent Miasta Krakowa określił M.B. (zwanemu dalej także skarżącym) wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od środków transportowych za rok 2023 w łącznej kwocie 6.096 zł. W uzasadnieniu decyzji organ I instancji wskazał, że z posiadanych przez niego dokumentów i informacji wynika, iż skarżący nabył w dniu 24 sierpnia 2001 r. autobus marki [...] o nr rej. [...]. Przedmiotowy pojazd nie został przerejestrowany na rzecz podatnika. Z kolei autobus marki [...] o nr rej. [...] został nabyty przez skarżącego w dniu 27 czerwca 1994 r., zarejestrowany w organie rejestrującym pojazdy i nadal figuruje w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców jako własność zobowiązanego. Organ wyjaśnił, że w prowadzonym postępowaniu za 2023 r. wykorzystano dowody i ustalenia z prowadzonych w latach ubiegłych postępowań podatkowych w sprawie określenia wysokości zobowiązania podatkowego od wyżej wymienionych pojazdów. Organ zauważył, że M.B. składał wcześniej sprzeczne wyjaśnienia w zakresie stanu ich posiadania. Początkowo twierdził bowiem, że pojazdy zostały zdewastowane przez nieznanych sprawców, następnie że zostały skradzione, a potem zbyte. Żadna z tych okoliczności nie została jednak poparta dowodami. Skarżący składał również wnioski o skreślenie wymienionych autobusów z ewidencji komputerowej organu rejestrującego pojazdy. Postępowania w tym zakresie zostały zakończone ostatecznymi decyzjami Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 18 maja 2012 r. znak SKO.RD/4120/62/2012 oraz SKO.RD/4120/63/2012 utrzymującymi w mocy decyzje Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 27 stycznia 2012 r. nr KM-08.5410.1.491.2011 w sprawie odmowy przyjęcia zawiadomienia o zbyciu pojazdu marki [...] nr rej. [...] oraz z dnia 27 stycznia 2012 r. nr KM-08.5410.1.658.2011 w sprawie odmowy przyjęcia zawiadomienia o zbyciu pojazdu marki [...] o nr. rej. [...]. Odmowa przyjęcia zawiadomienia o zbyciu przedmiotowych pojazdów była podyktowana faktem nie przedłożenia przez skarżącego dokumentów, na podstawie których nastąpiło zbycie pojazdów. Organ I instancji stwierdził, że aby jednoznacznie wyjaśnić kwestię własności spornych pojazdów Prezydent Miasta Krakowa w dniu 5 lipca 2013 r. wystąpił do sądu powszechnego o ustalenie istnienia lub nieistnienia spornego stosunku prawnego. Sąd Rejonowy dla Krakowa-Krowodrzy, Wydział l Cywilny wyrokiem z dnia 31 marca 2015 r. sygn. akt [...] orzekł, że M.B. był właścicielem pojazdu marki [...] o numerze rejestracyjnym [...] oraz pojazdu marki [...] o numerze rejestracyjnym [...] w okresie od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2011 r. Wyrokiem z dnia 7 października 2015 r. sygn. akt [...] Sąd Okręgowy w Krakowie oddalił apelację skarżącego od wyżej wymienionego wyroku. Po dacie orzeczenia sądu o istnieniu stosunku prawnego skarżący nie przedłożył organowi podatkowemu żadnych dowodów mających wpływ na wygaśnięcie obowiązku podatkowego. Wobec powyższego Prezydent Miasta Krakowa uznał, że w świetle prawa skarżący pozostaje właścicielem wymienionych pojazdów i ciąży na nim obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych dopóki nie złoży wniosku o wyrejestrowanie pojazdów i w konsekwencji nie zostanie wydana decyzja o ich wyrejestrowaniu.
